Kulttuurimatkailu Päijät-Hämeessä: Päijät-Hämeen kulttuurimatkailun tilanne syksyllä 2022
Koski, Janina (2023)
Koski, Janina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301221524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301221524
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Päijät-Hämeen kulttuurimatkailun tilanne syksyllä 2022. Kulttuurimatkailu on ajankohtainen aihe Suomessa, jota perustellaan Opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuripolitiikan strategialla 2025 vahvistaa kulttuurimatkailua sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön asettamalla työryhmällä luomaan kulttuurimatkailun kansallisen kehittämisen tiekartan. Ajankohtaisuutta tukee myös Päijät-Hämeen liiton käynnistämä maakunnan ensimmäinen kulttuuriohjelma hanke, Päijät-Hämeen kulttuurinsuunta 2030.
Työn tutkimusote oli kvalitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä toimi sähköpostihaastattelu. Haastateltavat henkilöt olivat Päijät-Hämeen kuntien kulttuurimatkailutoimijoita. Kulttuuritoimijat pääsivät omin sanoin kertomaan kuntansa kulttuurimatkailun tilanteesta. Sähköpostihaastatteluun vastauksia odotettiin kymmeneltä (10) kunnalta, mutta vastauksia todetaan saaduksi kuusi (6).
Tutkimuksen tulokset analysoitiin sisällön analyysi menetelmää hyödyntäen. Kulttuurimatkailun kategorioiksi valittiin tapahtumat ja nähtävyydet, palvelut, taide sekä kulttuuriperintö. Päijät-Hämeen alueella on tuotteita kaikkien kulttuurimatkailun kategorioihin. Eniten tuotteita on kulttuuriperintö kategoriassa, joten kuntien kulttuurimatkailutuotteet painottuvat kulttuuriperintöön. Päijät-Hämeen kulttuurimatkailun nykytilan selvitys on vajanainen sen suhteen, että kaikista kunnista ei ole saatua aineistoa, jonka avulla nykytilannetta voisi selvittää, niinpä lisätutkimukselle jää vielä tilaa kokonaiskuvan saavuttamiseksi. The aim of the thesis was to find out the situation of cultural tourism in Päijät-Häme region in autumn 2022. Cultural tourism is a current topic in Finland, which is justified by the Ministry of Education and Culture’s culture policy strategy 2025, which aim is to strengthen cultural tourism. Ministry of Education and Culture also created a roadmap for the national development of cultural tourism. This thesis topic is also justified to be current in Päijät-Häme, because of The Regional Council of Päijät-Häme’s first cultural program project, the Päijät-Häme kulttuurinsuunta 2030.
The research method was qualitative, and the data collection method was an e-mail interview. The interviewees were cultural tourism operators in the municipalities of Päijät-Häme. Interviewees were able to tell in their own words about the situation of cultural tourism in their municipality. Responses to the e-mail interview were expected from ten (10) municipalities but six (6) responded.
The results of the study were analyzed using the content analysis method. Cultural tourism was divided into categories, which were events and attractions, services, art and cultural heritage. Päijät-Häme has cultural tourism products of all categories of cultural tourism. Most of the products are in the cultural heritage category, so the municipalities’ cultural tourism products are focused on cultural heritage. The analysis of the current situation of the cultural tourism of Päijät-Häme is lacking because there is no material obtained from all municipalities that could be used to clarify the current situation, therefore this leaves room for further research into the topic.
Työn tutkimusote oli kvalitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä toimi sähköpostihaastattelu. Haastateltavat henkilöt olivat Päijät-Hämeen kuntien kulttuurimatkailutoimijoita. Kulttuuritoimijat pääsivät omin sanoin kertomaan kuntansa kulttuurimatkailun tilanteesta. Sähköpostihaastatteluun vastauksia odotettiin kymmeneltä (10) kunnalta, mutta vastauksia todetaan saaduksi kuusi (6).
Tutkimuksen tulokset analysoitiin sisällön analyysi menetelmää hyödyntäen. Kulttuurimatkailun kategorioiksi valittiin tapahtumat ja nähtävyydet, palvelut, taide sekä kulttuuriperintö. Päijät-Hämeen alueella on tuotteita kaikkien kulttuurimatkailun kategorioihin. Eniten tuotteita on kulttuuriperintö kategoriassa, joten kuntien kulttuurimatkailutuotteet painottuvat kulttuuriperintöön. Päijät-Hämeen kulttuurimatkailun nykytilan selvitys on vajanainen sen suhteen, että kaikista kunnista ei ole saatua aineistoa, jonka avulla nykytilannetta voisi selvittää, niinpä lisätutkimukselle jää vielä tilaa kokonaiskuvan saavuttamiseksi.
The research method was qualitative, and the data collection method was an e-mail interview. The interviewees were cultural tourism operators in the municipalities of Päijät-Häme. Interviewees were able to tell in their own words about the situation of cultural tourism in their municipality. Responses to the e-mail interview were expected from ten (10) municipalities but six (6) responded.
The results of the study were analyzed using the content analysis method. Cultural tourism was divided into categories, which were events and attractions, services, art and cultural heritage. Päijät-Häme has cultural tourism products of all categories of cultural tourism. Most of the products are in the cultural heritage category, so the municipalities’ cultural tourism products are focused on cultural heritage. The analysis of the current situation of the cultural tourism of Päijät-Häme is lacking because there is no material obtained from all municipalities that could be used to clarify the current situation, therefore this leaves room for further research into the topic.