Sote-palveluiden kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin: case: työkyvyn tuen palvelu tulevaisuuden sote-keskukseen
Vauhkonen, Sari (2023)
Vauhkonen, Sari
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301201481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301201481
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen Ky:n yleislääketieteen vastaanottopalvelut sekä Työkykyä ja kumppanuutta sote-keskuksesta! -hanke.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli yhtenäistää työikäisten työttömien ja osatyökykyisten palvelurakennetta sekä lisätä järjestettävien palvelujen laatua vastaamaan asiakkaiden palvelutarvetta. Tarkoituksena oli kerätä asiakkaiden sekä ammattilaisten kokemuksia palvelusta ja tarjota tämän tiedon pohjalta ehdotus siitä, miten työkyvyn tuen palvelua olisi järkevää jatkossa järjestää ja kehittää.
Asiakasymmärrystä kerättiin teemahaastatteluilla ja face-to-face -kyselyllä. Ammattilaisille järjestettiin työpaja, jossa kiteytettiin tutkimusosion tulosten avulla työkyvyn tuen palvelun malli. Tulosten mukaan asiakkaille tärkeää on arvokas ja kokonaisvaltainen kohtaaminen, joka työkyvyn tuen palvelussa toteutuu muun muassa riittävänä ajan antamisena asiakkaille. Työkyvyn tuen palvelussa toimivaa on ammattilaisten mukaan moniammatillinen yhteistyö ja mallin selkeä prosessi.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli yhtenäistää työikäisten työttömien ja osatyökykyisten palvelurakennetta sekä lisätä järjestettävien palvelujen laatua vastaamaan asiakkaiden palvelutarvetta. Tarkoituksena oli kerätä asiakkaiden sekä ammattilaisten kokemuksia palvelusta ja tarjota tämän tiedon pohjalta ehdotus siitä, miten työkyvyn tuen palvelua olisi järkevää jatkossa järjestää ja kehittää.
Asiakasymmärrystä kerättiin teemahaastatteluilla ja face-to-face -kyselyllä. Ammattilaisille järjestettiin työpaja, jossa kiteytettiin tutkimusosion tulosten avulla työkyvyn tuen palvelun malli. Tulosten mukaan asiakkaille tärkeää on arvokas ja kokonaisvaltainen kohtaaminen, joka työkyvyn tuen palvelussa toteutuu muun muassa riittävänä ajan antamisena asiakkaille. Työkyvyn tuen palvelussa toimivaa on ammattilaisten mukaan moniammatillinen yhteistyö ja mallin selkeä prosessi.