Peruskoulun 8-luokkalaisten liikuntakäyttäytyminen
Mauno, Jutta; Peräharvio, Janika (2022)
Mauno, Jutta
Peräharvio, Janika
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301191440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301191440
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Sammonlahden koulun 8-luokkalaisten liikuntatottumuksia ja keinoja liikunnan määrän lisäämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää keinoja, joilla kannustaa ja motivoida nuoria liikkumaan.
Liikuntatottumukset opitaan jo nuorena ja vähäinen liikunnan määrä arjessa johtaa todennäköisesti terveysongelmiin. Liikunta on tärkeää nuoren oppimisen kannalta kouluaineissa. Liikunta on oleellisessa osassa arkea unen laadun, yleisen jaksamisen sekä painon kurissa pysymisen kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallisessa osuudessa osallistuttiin Sammonlahden koulun 8-luokkalaisten hyvinvointipäivään, jossa järjestettiin liikunta-aiheinen rasti. Rastin lopussa oppilaat täyttivät kyselyn, jossa kartoitettiin erilaisia liikuntaan motivoivia keinoja, heidän liikuntakäyttäytymistään sekä keinoja, jotka motivoisivat oppilaita lisäämään liikunnan määrää.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää apuna löytämään keinoja, jotka motivoivat nuoria lisäämään liikunnan määrää arkeen. Merkittävimpänä keinona liikunnan lisäämisen ja motivaation kannalta koettiin kavereiden merkitys. Liikunnan opetusta koulussa voitaisiin kehittää oppilaslähtöisempään suuntaan, jossa osan tunneista voisi toteuttaa oppilaiden toiveiden pohjalta. Tällöin oppilas saisi vaikuttaa liikuntatunnin kulkuun ja tekeminen olisi mielekkäämpää sekä se saattaisi motivoida enemmän.
Liikuntatottumukset opitaan jo nuorena ja vähäinen liikunnan määrä arjessa johtaa todennäköisesti terveysongelmiin. Liikunta on tärkeää nuoren oppimisen kannalta kouluaineissa. Liikunta on oleellisessa osassa arkea unen laadun, yleisen jaksamisen sekä painon kurissa pysymisen kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallisessa osuudessa osallistuttiin Sammonlahden koulun 8-luokkalaisten hyvinvointipäivään, jossa järjestettiin liikunta-aiheinen rasti. Rastin lopussa oppilaat täyttivät kyselyn, jossa kartoitettiin erilaisia liikuntaan motivoivia keinoja, heidän liikuntakäyttäytymistään sekä keinoja, jotka motivoisivat oppilaita lisäämään liikunnan määrää.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää apuna löytämään keinoja, jotka motivoivat nuoria lisäämään liikunnan määrää arkeen. Merkittävimpänä keinona liikunnan lisäämisen ja motivaation kannalta koettiin kavereiden merkitys. Liikunnan opetusta koulussa voitaisiin kehittää oppilaslähtöisempään suuntaan, jossa osan tunneista voisi toteuttaa oppilaiden toiveiden pohjalta. Tällöin oppilas saisi vaikuttaa liikuntatunnin kulkuun ja tekeminen olisi mielekkäämpää sekä se saattaisi motivoida enemmän.