Sähköisten palveluiden ja tietojärjestelmien käyttöönottoprosessien kehittäminen Tyks Psykiatrialla
Montonen, Samu (2022)
Montonen, Samu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301131264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301131264
Tiivistelmä
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen 2019 antaman suosituksen mukaan terveydenhuollon digitalisaatiossa tulisi ottaa huomioon järjestelmien helppokäyttöisyys, työntekijöiden kouluttaminen sekä riittävä tuki järjestelmien käytölle. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli kartoittaa mielialahäiriövastuualueen työntekijöiden kokemuksia sähköisten palveluiden ja tietojärjestelmien käyttöönotosta.
Kehittämisprojekti toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tarkasteltiin Tyks Psykiatrian mielialahäiriövastuualueella työskentelevien sairaanhoitajien kokemuksia uuden sähköisen palvelun käyttöönotosta. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä 17.8-30.9.2022 välisenä aikana porrastetusti mielialahäiriövastuualueen työryhmissä. Kysely jaettiin sähköpostitse kaikille työryhmien sairaanhoitajille. Tutkimuksessa kerättiin sekä määrällinen että laadullinen aineisto.
Tapaustutkimuksen tulosten (n=28) perusteella sairaanhoitajien asenteet ja suhtautuminen uutta teknologiaan kohtaan näyttäytyivät positiivisena. Asenteet ja suhtautuminen eivät kuitenkaan heijastuneet tutkimuksessa käytetyn sähköisen palvelun käyttöönoton mukanaan tuomaan koettuun lisäarvoon eikä käyttöönoton onnistumista nähty negatiivisena tai positiivisena. Tulosten perusteella koetun lisäarvon sekä koetun käyttöönoton onnistumisen välillä oli positiivinen korrelaatio (p≤0,05). Järjestelmän nähtiin myös tuottavan enemmän lisäarvoa mitä useammin järjestelmää käytettiin (p≤0,05). Koulutus ja tuki järjestelmän käyttöönotolle nähtiin riittämättömänä ja sitä toivottiin lisää.
Sähköisten palveluiden ja tietojärjestelmien käyttöönotossa riittävällä koulutuksella ja käytössä tarvittavalla tuella sekä käyttöön rohkaisemisella näyttää olevan suurempi merkitys, kuin käyttöaikomusta ohjaavilla asenteilla. Tulevaisuudessa riittävän koulutuksen ja tuen järjestäminen, käytön rohkaiseminen ja palautteen kerääminen käyttöönotoista on ensiarvoisen tärkeässä asemassa käyttöönottoprosessien parantamisessa ja niiden onnistumisessa. According to the recommendation given by the Institute of Health and Welfare in 2019, the digitalization of healthcare should take into account the ease of use, the training of employees and sufficient support for the use of the systems. The purpose of the development project was to map the experiences of employees in the area of responsibility for mood disorders regarding the implementation of electronic services and information systems.
The development project was implemented as a case study, which examined the experiences of nurses working in the mood disorder responsibility area of Tyks Psychiatry regarding the implementation of a new electronic service. The research was carried out as a Webropol survey between August 17 and September 30, 2022, in stages in the workgroups of the area. The survey was distributed by e-mail to all nurses in the workgroups. Both quantitative and qualitative data were collected in the study.
Based on the results of the study (n=28), the nurses' attitudes towards a new technology appeared to be positive. However, attitudes were not reflected in the perceived added value brought by the implementation of the electronic service used in the study, and the success of the implementation was not seen as negative or positive. Based on the results, there was a positive correlation between perceived added value and perceived implementation success (p≤0.05). The system was also seen to produce more added value the more often the system was used (p≤0.05). Training and support for the implementation of the system was seen as insufficient and more was hoped for.
In the implementation of electronic services and information systems, sufficient training and support, as well as encouraging users, seem to be of greater importance than the attitudes that guide the intention to use them. In the future, providing adequate training and support, encouraging use and collecting feedback on implementations will be of paramount importance in improving implementation processes and making them successful.
Kehittämisprojekti toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa tarkasteltiin Tyks Psykiatrian mielialahäiriövastuualueella työskentelevien sairaanhoitajien kokemuksia uuden sähköisen palvelun käyttöönotosta. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä 17.8-30.9.2022 välisenä aikana porrastetusti mielialahäiriövastuualueen työryhmissä. Kysely jaettiin sähköpostitse kaikille työryhmien sairaanhoitajille. Tutkimuksessa kerättiin sekä määrällinen että laadullinen aineisto.
Tapaustutkimuksen tulosten (n=28) perusteella sairaanhoitajien asenteet ja suhtautuminen uutta teknologiaan kohtaan näyttäytyivät positiivisena. Asenteet ja suhtautuminen eivät kuitenkaan heijastuneet tutkimuksessa käytetyn sähköisen palvelun käyttöönoton mukanaan tuomaan koettuun lisäarvoon eikä käyttöönoton onnistumista nähty negatiivisena tai positiivisena. Tulosten perusteella koetun lisäarvon sekä koetun käyttöönoton onnistumisen välillä oli positiivinen korrelaatio (p≤0,05). Järjestelmän nähtiin myös tuottavan enemmän lisäarvoa mitä useammin järjestelmää käytettiin (p≤0,05). Koulutus ja tuki järjestelmän käyttöönotolle nähtiin riittämättömänä ja sitä toivottiin lisää.
Sähköisten palveluiden ja tietojärjestelmien käyttöönotossa riittävällä koulutuksella ja käytössä tarvittavalla tuella sekä käyttöön rohkaisemisella näyttää olevan suurempi merkitys, kuin käyttöaikomusta ohjaavilla asenteilla. Tulevaisuudessa riittävän koulutuksen ja tuen järjestäminen, käytön rohkaiseminen ja palautteen kerääminen käyttöönotoista on ensiarvoisen tärkeässä asemassa käyttöönottoprosessien parantamisessa ja niiden onnistumisessa.
The development project was implemented as a case study, which examined the experiences of nurses working in the mood disorder responsibility area of Tyks Psychiatry regarding the implementation of a new electronic service. The research was carried out as a Webropol survey between August 17 and September 30, 2022, in stages in the workgroups of the area. The survey was distributed by e-mail to all nurses in the workgroups. Both quantitative and qualitative data were collected in the study.
Based on the results of the study (n=28), the nurses' attitudes towards a new technology appeared to be positive. However, attitudes were not reflected in the perceived added value brought by the implementation of the electronic service used in the study, and the success of the implementation was not seen as negative or positive. Based on the results, there was a positive correlation between perceived added value and perceived implementation success (p≤0.05). The system was also seen to produce more added value the more often the system was used (p≤0.05). Training and support for the implementation of the system was seen as insufficient and more was hoped for.
In the implementation of electronic services and information systems, sufficient training and support, as well as encouraging users, seem to be of greater importance than the attitudes that guide the intention to use them. In the future, providing adequate training and support, encouraging use and collecting feedback on implementations will be of paramount importance in improving implementation processes and making them successful.