Asiakaspaneelin mallintaminen : case Halton Marine Oy
Ahlberg, Salla (2022)
Ahlberg, Salla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429783
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä mallinnettiin B-to-B-ympäristössä toimiva asiakaspaneeli Halton Marinen Cruise Ship -segmentille asiakas- ja markkinaymmärryksen syventämiseksi. Samalla tutkittiin, mikä on asiakkaan ensisijainen motivaatio osallistua asiakaspaneeliin sekä millaisen toimintamallin kautta asiakaspaneeli voidaan toteuttaa. Tutkimuksen lähestymistapa oli konstruktiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista kyselytutkimusta. Kehittämisprosessissa sovellettiin palvelumuotoilun Tuplatimantti-mallia, jonka aikana perehdyttiin aiheeseen, määriteltiin ongelmaa, kehitettiin ongelmaan ratkaisua ja toimitettiin ratkaisu mallintamalla asiakaspaneeli, minkä toimivuutta testattiin käytännössä. Tuloksena syntyi ymmärrys siitä, miksi asiakkaat ovat valmiita osallistumaan asiakaspaneeleihin sekä kuvaus siitä, miten asiakaspaneeli voidaan rakentaa kansainväliseen B-to-B-ympäristöön ja mitä rakentamisen aikana kannattaa ottaa huomioon.