Sähköiset palvelut asiakasviestinnässä hoitohenkilöstön näkökulmasta : kysely Helsingin kaupungin henkilöstölle
Wiik, Emilia (2022)
Wiik, Emilia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121027796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121027796
Tiivistelmä
Digitalisaatio haastaa terveyspalveluita jatkuvasti kehittymään ja ottamaan uusia sähköisiä palveluita käyttöön asiakas-/potilastyössä. COVID-19 vauhditti omalta osaltaan myös palveluiden kehittämistä ja käyttöönottoa. Digitalisaation tuomat muutokset työnkuvaan vaativat kuitenkin uudenlaista asennoitumista ja sopeutumista.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä soveltavana tutkimuksena. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Helsingin kaupungin terveysasemien hoitohenkilöstön näkemyksiä käytössä olevien sähköisien viestintä palveluiden käytöstä ja kehittämistarpeista potilas/asiakastyössä. Tavoitteena oli tukea sähköisien viestintä palvelujen kehittämistä, jotta niiden käyttö olisi mahdollisimman sujuvaa henkilöstön näkökulmasta.
Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Helsingin kaupungin kahdella terveysasemalla. Tulosten pohjalta esitettiin kehittämisehdotuksia sähköisiin viestintäpalveluihin.
Tutkimuksen tuloksien perusteella henkilöstöllä on motivaatiota käyttää ja kehittää sähköisiä palveluita. Palveluiden käytössä nähtiin kuitenkin tehokkuuteen ja käytettävyyteen liittyviä ongelmia, kuten myös resursointiin ja työn järjestämiseen liittyviä haasteita.
Sähköisten viestintäpalveluiden päällekkäisyys oli isoin kehittämiskohde ja ehdotus, kuten myös viestimäärien ja viestin laajuuden hallinta. Myös resursointiin tulee kiinnittää huomiota.
Jatkossa voitaisiin tutkia, miten työnhallinnallisilla keinoilla voidaan vaikuttaa työn järjestelyyn, kun otetaan huomioon sähköiset viestintäpalvelut osana hoitotyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä soveltavana tutkimuksena. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Helsingin kaupungin terveysasemien hoitohenkilöstön näkemyksiä käytössä olevien sähköisien viestintä palveluiden käytöstä ja kehittämistarpeista potilas/asiakastyössä. Tavoitteena oli tukea sähköisien viestintä palvelujen kehittämistä, jotta niiden käyttö olisi mahdollisimman sujuvaa henkilöstön näkökulmasta.
Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella Helsingin kaupungin kahdella terveysasemalla. Tulosten pohjalta esitettiin kehittämisehdotuksia sähköisiin viestintäpalveluihin.
Tutkimuksen tuloksien perusteella henkilöstöllä on motivaatiota käyttää ja kehittää sähköisiä palveluita. Palveluiden käytössä nähtiin kuitenkin tehokkuuteen ja käytettävyyteen liittyviä ongelmia, kuten myös resursointiin ja työn järjestämiseen liittyviä haasteita.
Sähköisten viestintäpalveluiden päällekkäisyys oli isoin kehittämiskohde ja ehdotus, kuten myös viestimäärien ja viestin laajuuden hallinta. Myös resursointiin tulee kiinnittää huomiota.
Jatkossa voitaisiin tutkia, miten työnhallinnallisilla keinoilla voidaan vaikuttaa työn järjestelyyn, kun otetaan huomioon sähköiset viestintäpalvelut osana hoitotyötä.