Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien opiskelijoiden tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskokemukset Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa
Piispa, Tiitus (2022)
Piispa, Tiitus
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827292
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, missä määrin tasa-arvo ja yhdenvertaisuus toteutuu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin lukeutuvien opiskelijoiden näkökulmasta sekä kokevatko
seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin lukeutuvat opiskelijat eriarvoista kohtelua opiskeluympäristössään. Lisäksi opinnäytetyö pyrkii avaamaan sitä, missä
määrin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin lukeutuvat opiskelijat kokevat
oppilaitoksensa edistävän tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä miten Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu voisi kehittää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta organisaatiossaan. Opinnäytetyön lähtökohtana oli näkemys siitä, että
tasa-arvoiseksi ja yhdenvertaiseksi koettu oppimisympäristö tukee seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin lukeutuvien opiskelijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruun menetelmänä oli survey-kysely. Kyselyn puitteissa selvisi, että suurin osa vastaajista ei koe tulleensa syrjityksi tai häirityksi millään
tapaa. Kyselyn tuloksissa ilmeni myös, että syrjintää ja häirintää kuitenkin on
koettu kaikilla oppilaitoksen neljällä kampuksella pääosin toisilta opiskelijoilta
tai opettajilta.
Valtaosa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin lukeutuvista opiskelijoista kokee tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutuvan hyvin. Tästä huolimatta osa
kyseiseen vähemmistöryhmään kuuluvista opiskelijoista kokee tulevansa
eriarvoisesti kohdelluksi. Vastaajat kokevat myös Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sekä Opiskelijakunta Kaakon toiminnan tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta jokseenkin edistäväksi. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin lukeutuvat opiskelijat kaipaavat yhteisöllisyyttä, vertaisuutta ja näkyvämpää tukea sekä toivovat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ottavan tehokkaammin kantaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille tärkeisiin ja ajankohtaisiin aiheisiin, jos se aikoo jatkaa oppilaitoksen markkinointia tasa-arvoa ja
yhdenvertaisuutta vaalivana organisaationa. The objectives of this thesis were to examine to what extent equality and parity are realized in South-Eastern Finland University of Applied Sciences from
the perspective of sexual and gender minority students; whether the minority
students experience unequal treatment within the institution; to what extent
the students feel that the university promotes equality and parity, and how the
university could improve equality and parity within the organization. The basic
assumption in this study was that a study environment, that is experienced as
being equal and of parity, supports the overall wellbeing of students of sexual
and gender minorities.
A quantitative research method was utilized through an online survey. The
survey revealed that the majority of respondents had not experienced discrimination or harassment of any kind. However, some of the respondents experienced discrimination and harassment across all campuses of the university,
mainly from fellow students and teachers.
Most minority students felt that the extent of equality and parity was high. Nevertheless, some minority students reported that they have experienced unequal treatment in their study environment. The respondents also felt that the
activities of the university and Student Union Kaakko somewhat promote
equality and parity. The respondents desired communality, fellowship, and
more visible support. Additionally, they hoped that the university would more
efficiently take a stand on topics that are important and current to students of
sexual and gender minorities if they wish to continue marketing as an organization that values equality and parity.
seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin lukeutuvat opiskelijat eriarvoista kohtelua opiskeluympäristössään. Lisäksi opinnäytetyö pyrkii avaamaan sitä, missä
määrin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin lukeutuvat opiskelijat kokevat
oppilaitoksensa edistävän tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä miten Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu voisi kehittää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta organisaatiossaan. Opinnäytetyön lähtökohtana oli näkemys siitä, että
tasa-arvoiseksi ja yhdenvertaiseksi koettu oppimisympäristö tukee seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin lukeutuvien opiskelijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruun menetelmänä oli survey-kysely. Kyselyn puitteissa selvisi, että suurin osa vastaajista ei koe tulleensa syrjityksi tai häirityksi millään
tapaa. Kyselyn tuloksissa ilmeni myös, että syrjintää ja häirintää kuitenkin on
koettu kaikilla oppilaitoksen neljällä kampuksella pääosin toisilta opiskelijoilta
tai opettajilta.
Valtaosa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin lukeutuvista opiskelijoista kokee tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutuvan hyvin. Tästä huolimatta osa
kyseiseen vähemmistöryhmään kuuluvista opiskelijoista kokee tulevansa
eriarvoisesti kohdelluksi. Vastaajat kokevat myös Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sekä Opiskelijakunta Kaakon toiminnan tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta jokseenkin edistäväksi. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin lukeutuvat opiskelijat kaipaavat yhteisöllisyyttä, vertaisuutta ja näkyvämpää tukea sekä toivovat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ottavan tehokkaammin kantaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille tärkeisiin ja ajankohtaisiin aiheisiin, jos se aikoo jatkaa oppilaitoksen markkinointia tasa-arvoa ja
yhdenvertaisuutta vaalivana organisaationa.
the perspective of sexual and gender minority students; whether the minority
students experience unequal treatment within the institution; to what extent
the students feel that the university promotes equality and parity, and how the
university could improve equality and parity within the organization. The basic
assumption in this study was that a study environment, that is experienced as
being equal and of parity, supports the overall wellbeing of students of sexual
and gender minorities.
A quantitative research method was utilized through an online survey. The
survey revealed that the majority of respondents had not experienced discrimination or harassment of any kind. However, some of the respondents experienced discrimination and harassment across all campuses of the university,
mainly from fellow students and teachers.
Most minority students felt that the extent of equality and parity was high. Nevertheless, some minority students reported that they have experienced unequal treatment in their study environment. The respondents also felt that the
activities of the university and Student Union Kaakko somewhat promote
equality and parity. The respondents desired communality, fellowship, and
more visible support. Additionally, they hoped that the university would more
efficiently take a stand on topics that are important and current to students of
sexual and gender minorities if they wish to continue marketing as an organization that values equality and parity.