Myyntijohtamisen nykytilan kartoittaminen ja kehittäminen Oulun Osuuspankissa
Keränen, Henna (2022)
Keränen, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827289
Tiivistelmä
Nykypäivän yritysmaailmassa onnistuneen myyntijohtamisen merkitys on korostunut, sillä yritykset saavat toiminnan ylläpitämiseen ja jatkamiseen tarvittavan kassavirran hyvin pitkälti onnistuneen myynnin seurauksena. Finanssialalla toimivat organisaatiot ja pankit ovat hyvin pitkälti myyntiorganisaatioita, joten myyntijohtaminen korostuu niiden jokapäiväisessä arjessa. Myyntijohtaminen on haastavaa, sillä se kohtaa jatkuvasti erilaisia haasteitä liittyen johdon odotuksiin, strategiaan, asetettuihin tavoitteisiin, henkilöstön johtamiseen sekä henkilöstön kokemuksiinsa ja mietteisiin.
Tehdyssä tutkimuksessa tullaan tarkastelemaan Oulun Osuuspankin myyntijohtamisen nykytilannetta henkilöstön ja esihenkilötasolla toimivien henkilöiden näkökulmista. Lisäksi tutkimuksessa perehdytään toimeksiantajan strategiaan sekä myyntikulttuuriin ja siihen, kuinka ne koetaan työyhteisössä. Henkilöstön sekä esihenkilötason ajatuksia selvitettiin sähköisesti toteutettujen kyselyiden avulla. Vastauksista saatujen tulosten perusteella toimeksiantajalle luotiin kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään itse myyntiä sekä mitkä tekijät vaikuttavat siihen sekä laaja-alaisesti myyntijohtamista sekä etäjohtamista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, mutta se pitää sisällään myös laadullisen, kvalitatiivisen tutkimuksen elementtejä.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että myyntijohtamista tulisi toteuttaa valmentavalla otteella. Esihenkilöiden ja työyhteisön tuki on tärkeässä asemassa henkilöstön tuloksellisuuden, motivaation ja työhyvinvoinnin säilymisen kannalta. Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajalle luotiin kehitysehdotuksia muun muassa johtamistapaan, esihenkilötyön suorittamiseen sekä erilaisiin valmennustarpeisiin liittyen. In today's business world, the importance of successful sales management has been pro-nounced. Companies receive necessary cash flow because of successful sales management and sales. Companies need continuous cash flow in order to maintain and continue their operations. Because banks are sales organizations, successful sales management is one of their priorities. Sales management is challenging, and sales management faces various challenges that make it challenging.
This thesis is commissioned by Oulun Osuuspankki. Thesis charted their sales management situation. The current situation is charted from the perspectives of the personnel and supervisors. Based on the obtained results, development proposals were made for the future.
The theoretical part of the thesis deals with sales itself and which factors affect it, as well as sales management and remote management. The thesis was carried out as a quantitative study, but it also contains elements of qualitative research.
The results of the thesis show that sales management should be implemented with a coaching approach. Support of supervisors and the work community is important because they help per-sonnel in achieving results and stay motivated and well-being. Based on the results, development proposals were created for the future.
Tehdyssä tutkimuksessa tullaan tarkastelemaan Oulun Osuuspankin myyntijohtamisen nykytilannetta henkilöstön ja esihenkilötasolla toimivien henkilöiden näkökulmista. Lisäksi tutkimuksessa perehdytään toimeksiantajan strategiaan sekä myyntikulttuuriin ja siihen, kuinka ne koetaan työyhteisössä. Henkilöstön sekä esihenkilötason ajatuksia selvitettiin sähköisesti toteutettujen kyselyiden avulla. Vastauksista saatujen tulosten perusteella toimeksiantajalle luotiin kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään itse myyntiä sekä mitkä tekijät vaikuttavat siihen sekä laaja-alaisesti myyntijohtamista sekä etäjohtamista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, mutta se pitää sisällään myös laadullisen, kvalitatiivisen tutkimuksen elementtejä.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että myyntijohtamista tulisi toteuttaa valmentavalla otteella. Esihenkilöiden ja työyhteisön tuki on tärkeässä asemassa henkilöstön tuloksellisuuden, motivaation ja työhyvinvoinnin säilymisen kannalta. Tutkimustulosten perusteella toimeksiantajalle luotiin kehitysehdotuksia muun muassa johtamistapaan, esihenkilötyön suorittamiseen sekä erilaisiin valmennustarpeisiin liittyen.
This thesis is commissioned by Oulun Osuuspankki. Thesis charted their sales management situation. The current situation is charted from the perspectives of the personnel and supervisors. Based on the obtained results, development proposals were made for the future.
The theoretical part of the thesis deals with sales itself and which factors affect it, as well as sales management and remote management. The thesis was carried out as a quantitative study, but it also contains elements of qualitative research.
The results of the thesis show that sales management should be implemented with a coaching approach. Support of supervisors and the work community is important because they help per-sonnel in achieving results and stay motivated and well-being. Based on the results, development proposals were created for the future.