Asiakaslähtöinen palveluohjaus Seututerveyskeskuksessa
Muli, Sari (2022)
Muli, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120727035
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa Keski-Suomen Seututerveyskeskuksen palveluohjauksen asiakaslähtöisyydestä. Pyrkimyksenä oli kuulla mitä asiakkaat tietävät palveluohjauksesta sekä mitä kehittämisideoita heillä mahdollisesti on. Palveluohjauksen asiakkailta saatua kokemuspohjaista tietoa voidaan hyödyntää palveluohjauksen kehittämiseen Seututerveyskeskuksessa ja tulevaisuudessa hyvinvointialueen laaja-alaisissa sosiaali- ja terveyskeskuksissa. Työn aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelu tehtiin viidelle seututerveyskeskuksen palveluohjauksen vastaanotolla käyneelle asiakkaalle. Teemahaastatteluista saatu aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella asiakkaat eivät tarkasti tienneet, mitä Seututerveyskeskuksen terveysasemien matalankynnyksen palveluohjaus on ja kenelle se on tarkoitettu. Tiedottamista tulee tehostaa monikanavaisesti, jotta asiakkaat ohjautuisivat omatoimisemmin ja oikea-aikaisesti palveluohjauksen piiriin. Olennaisena pidettiin, että asiakkaat tietäisivät mitä terveysaseman palveluohjaus on. Palveluohjauksesta saatu ohjaus ja tieto sekä joskus tarvittava konkreettinen apu asiakkaan asioiden eteenpäin viemiseksi, nähtiin tärkeänä. Yksilöllinen, asiakkaan tarpeista lähtevä ja hänen elämäntilanteensa kokonaisvaltaisesti huomioiva ohjaus nostettiin asiakaslähtöisen palveluohjauksen kulmakiveksi. Tällainen palveluohjaus koettiin tarpeellisena ja sen toivottiin jatkuvan samanlaisena.
Hyvinvointialueet aloittavat toimintansa 2023 vuoden alussa. Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen tulee muuttumaan Suomessa merkittävällä tavalla. Myös palveluohjauksen eri työmuotoja kehitetään, jotta ne vastaisivat erilaisten asiakkaiden tarpeisiin entistä paremmin. Tämän opinnäytetyön perusteella jatkotutkimusten aiheita voisivat olla palveluohjauksen asema ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdyspintatyön kehittämisessä tulevan hyvinvointialueen laaja- alaisissa sote- keskuksissa. Palveluohjauksen asiakkaiden mahdollisuutta osallistua kehittämiseen ja siten vahvistaa heidän osallisuuttaan olisi myös tarpeen tutkia lisää.
Tulosten perusteella asiakkaat eivät tarkasti tienneet, mitä Seututerveyskeskuksen terveysasemien matalankynnyksen palveluohjaus on ja kenelle se on tarkoitettu. Tiedottamista tulee tehostaa monikanavaisesti, jotta asiakkaat ohjautuisivat omatoimisemmin ja oikea-aikaisesti palveluohjauksen piiriin. Olennaisena pidettiin, että asiakkaat tietäisivät mitä terveysaseman palveluohjaus on. Palveluohjauksesta saatu ohjaus ja tieto sekä joskus tarvittava konkreettinen apu asiakkaan asioiden eteenpäin viemiseksi, nähtiin tärkeänä. Yksilöllinen, asiakkaan tarpeista lähtevä ja hänen elämäntilanteensa kokonaisvaltaisesti huomioiva ohjaus nostettiin asiakaslähtöisen palveluohjauksen kulmakiveksi. Tällainen palveluohjaus koettiin tarpeellisena ja sen toivottiin jatkuvan samanlaisena.
Hyvinvointialueet aloittavat toimintansa 2023 vuoden alussa. Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen tulee muuttumaan Suomessa merkittävällä tavalla. Myös palveluohjauksen eri työmuotoja kehitetään, jotta ne vastaisivat erilaisten asiakkaiden tarpeisiin entistä paremmin. Tämän opinnäytetyön perusteella jatkotutkimusten aiheita voisivat olla palveluohjauksen asema ja rooli moniammatillisessa yhteistyössä ja yhdyspintatyön kehittämisessä tulevan hyvinvointialueen laaja- alaisissa sote- keskuksissa. Palveluohjauksen asiakkaiden mahdollisuutta osallistua kehittämiseen ja siten vahvistaa heidän osallisuuttaan olisi myös tarpeen tutkia lisää.