Mentorointikoulutus osana taitoluisteluvalmentajan osaamisen kehittämistä: olympic development project 2018-2021
Lähteenmäki, Katja (2022)
Lähteenmäki, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726842
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vuosina 2018−2021 järjestetyn ODP−projektin (Olympic Development Project) osana järjestetyn mentorointikoulutuksen hyödyllisyyttä. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää osallistujien kokemuksia koulutuksen vaikutuksista omaan työhön. Työn toimeksiantajana on Suomen Taitoluisteluliitto. Tavoitteena on hyödyntää tutkimuksesta saatua palautetta osana Taitoluisteluliiton koulutuspolun kehittämistä. Tutkimuksen avulla saatua tietoa koulutuksen vaikutuksista valmentajien toimintaan omassa työympäristössään voidaan hyödyntää työelämän kehittämiseen ja työssä viihtymiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena arviointitutkimuksena ja tutkimusaineisto hankittiin kyselytutkimuksen ja teemahaastattelujen avulla. Kyselytutkimus lähetettiin kaikille koulutukseen osallistuneille Suomessa työskenteleville valmentajille ja haastatteluihin osallistui kolme koulutuksen käynyttä valmentajaa.
Tutkittavien kokemukset koulutuksesta olivat pääosin myönteisiä ja koulutussisällöt vastasivat hyvin odotuksia. Koulutus koettiin hyvin jäsennellyksi. Mentorointia suoritettiin koulutuksen aikana aktiivisesti koulutusohjelmaa noudattaen. Koulutuksen loputtua mentorointi ei kuitenkaan yleensä jatkunut vaan mentorointisuhteet päättyivät koulutuksen loputtua. Mentoroinnin siirtyminen osaksi työelämää jäi melko vähäiseksi ja vastaajat kokivat tarvitsevansa lisäkoulutusta, jotta voisivat jatkaa mentoreina. Mentorointi koettiin hyväksi tavaksi toimia ja halua mentorina toimimiseen löytyi monilta vastaajilta.
Tutkimustulosten perusteella aktiivinen jälkityö koulutuksen järjestäjän puolesta voisi siirtää opitun tiedon osaksi taitoluisteluseurojen toiminnan arkea. Koulutukseen osallistuneet haastateltavat olivat kaikki valmiita jakamaan oppimaansa myös muiden seurojen käyttöön. Jatkossa tasokoulutuksissa voitaisiin hyödyntää aikaisemmin koulutuksen käyneiden tietoja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena arviointitutkimuksena ja tutkimusaineisto hankittiin kyselytutkimuksen ja teemahaastattelujen avulla. Kyselytutkimus lähetettiin kaikille koulutukseen osallistuneille Suomessa työskenteleville valmentajille ja haastatteluihin osallistui kolme koulutuksen käynyttä valmentajaa.
Tutkittavien kokemukset koulutuksesta olivat pääosin myönteisiä ja koulutussisällöt vastasivat hyvin odotuksia. Koulutus koettiin hyvin jäsennellyksi. Mentorointia suoritettiin koulutuksen aikana aktiivisesti koulutusohjelmaa noudattaen. Koulutuksen loputtua mentorointi ei kuitenkaan yleensä jatkunut vaan mentorointisuhteet päättyivät koulutuksen loputtua. Mentoroinnin siirtyminen osaksi työelämää jäi melko vähäiseksi ja vastaajat kokivat tarvitsevansa lisäkoulutusta, jotta voisivat jatkaa mentoreina. Mentorointi koettiin hyväksi tavaksi toimia ja halua mentorina toimimiseen löytyi monilta vastaajilta.
Tutkimustulosten perusteella aktiivinen jälkityö koulutuksen järjestäjän puolesta voisi siirtää opitun tiedon osaksi taitoluisteluseurojen toiminnan arkea. Koulutukseen osallistuneet haastateltavat olivat kaikki valmiita jakamaan oppimaansa myös muiden seurojen käyttöön. Jatkossa tasokoulutuksissa voitaisiin hyödyntää aikaisemmin koulutuksen käyneiden tietoja.