Toisen asteen opintoihin saattamisen polku : Lastensuojelulaitoksen ennakoiva toimintamalli opintojen nivelvaihetyöskentelyssä
Janhunen, Mia (2022)
Janhunen, Mia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225962
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa lastensuojelulaitoksen itsenäistymisohjaajan työnkuvan kehittämistä ja vastaa arjen työn sanelemaan nuorten koulunkäynnin etenemisen haasteellisuuteen. Tutkimuksen mukaan sijoitettujen lasten opintoihin ja työelämään kiinnittymisen vaikeudet ovat yleisempiä ja todennäköisemmin pitkäkestoisia kuin muilla lapsilla, jolloin syrjäytymisen riskitekijät ovat suuret.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda lastensuojeluyksikköön toimintamalli, jonka avulla lisätään nuorten sitoutumista toisen asteen opintoihin. Systemaattisesti toteutettava toimintamalli luotiin osaksi lastensuojelulaitoksen kotikoulun ja kodin puolen nivelvaiheyhteistyötä. Toimintamallilla pyritään kannustamaan nuoria päämäärätietoisiin valintoihin ja sisäisen opiskelumotivaation kasvuun. Toimintamallin keskiössä on tavoitteellinen nuoren kanssa työskentely ja työntekijöiden välinen suunnitelmallinen, yhteistyötä lisäävä työote. Työskentely linkittyy nuoren hoito- ja kasvatussuunnitelmaan ja mahdollistaa yksilöllisiin tarpeisiin vastaamisen.
Toimintamallin sisällön työstämisessä hyödynnettiin työyhteisön huomioita ja ajatuksia sekä aiheeseen liittyvää aiempaa tutkimusta. Pääasiassa 9. luokan aikana toteutettava toimintamallityöskentely koostuu neljästä osiosta: Voimavarojen kartoituksesta, Tiedonhankinnasta, Suunnitelmasta ja lopulta Koulutukseen kiinnittymisestä.
Toimintamalli otetaan käyttöön Konstan Koti ja Koulu Oy:n Hollolan toimipisteessä. Kun malli on hyväksi havaittu, sen käyttöä laajennetaan myös muihin yrityksen toimipisteisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda lastensuojeluyksikköön toimintamalli, jonka avulla lisätään nuorten sitoutumista toisen asteen opintoihin. Systemaattisesti toteutettava toimintamalli luotiin osaksi lastensuojelulaitoksen kotikoulun ja kodin puolen nivelvaiheyhteistyötä. Toimintamallilla pyritään kannustamaan nuoria päämäärätietoisiin valintoihin ja sisäisen opiskelumotivaation kasvuun. Toimintamallin keskiössä on tavoitteellinen nuoren kanssa työskentely ja työntekijöiden välinen suunnitelmallinen, yhteistyötä lisäävä työote. Työskentely linkittyy nuoren hoito- ja kasvatussuunnitelmaan ja mahdollistaa yksilöllisiin tarpeisiin vastaamisen.
Toimintamallin sisällön työstämisessä hyödynnettiin työyhteisön huomioita ja ajatuksia sekä aiheeseen liittyvää aiempaa tutkimusta. Pääasiassa 9. luokan aikana toteutettava toimintamallityöskentely koostuu neljästä osiosta: Voimavarojen kartoituksesta, Tiedonhankinnasta, Suunnitelmasta ja lopulta Koulutukseen kiinnittymisestä.
Toimintamalli otetaan käyttöön Konstan Koti ja Koulu Oy:n Hollolan toimipisteessä. Kun malli on hyväksi havaittu, sen käyttöä laajennetaan myös muihin yrityksen toimipisteisiin.