Työnantajamielikuvan kehittäminen: case Yritys X
Vähämartti, Taru (2022)
Vähämartti, Taru
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125484
Tiivistelmä
Tämän kehittämistutkimuksen aiheena oli työnantajamielikuvan kehittäminen nimeltä mainitsemattomalle ravintola-alan case-yritykselle. Työn tavoitteena oli selvittää mitkä asiat vaikuttavat työnantajamielikuvan luomiseen ja miksi sen kehittäminen on nykypäivänä tärkeää, jotta Yrityksestä X voitaisiin tehdä houkuttelevampi potentiaalisille työnhakijoille. Tutkimuksessa selvitettiin, millainen maine toimeksiantajayrityksellä on tällä hetkellä sekä miten sitä voitaisiin parantaa. Tutkimustulosten pohjalta tuotettiin konkreettisia kehitysehdotuksia työnantajamielikuvan kehittämiseen Yritykselle X.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui työnantajamielikuvaan vaikuttavista tekijöistä, kuten työntekijäkokemuksesta, työnantajabrändistä sekä asiakaskokemuksesta. Lisäksi tietoa etsittiin digitaalisuuden sekä sosiaalisen median vaikutuksesta brändin rakentamisessa. Työn tutkimusstrategiana käytettiin konstruktiivista tutkimusta, koska tavoitteena oli luoda ratkaisuja työnantajamielikuvan selkeyttämiselle. Tuotos pohjautui olemassa olevaan teoriaan, aikaisempiin tutkimuksiin, tutkijan omaan hiljaiseen tietoon sekä uuteen, kerättyyn tietoon. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin kahta verkkokyselytutkimusta sekä teemahaastattelua. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Yritys X:n työnantajamielikuva koettiin pääasiassa positiivisena, mutta samalla melko tuntemattomana. Yritys X:llä on monia vahvuuksia, joita henkilökunta ja sen asiakkaat arvostavat, mutta esiin nousi myös kehityskohteita niin sisäiseen, kuin ulkoiseenkin työnantajamielikuvaan. Työn tuotoksena syntyi kolme isoa kattoteemaa sekä niiden alle yhdeksän tarkempaa kehitysehdotusta Yritys X:n työnantajamielikuvan kirkastamiseen. Tutkimus tarjosi arvokasta dataa Yritys X:lle työnantajamielikuvan kehittämisestä, sekä hyvän pohjan myös muille yrityksille, jotka haluavat kehittää omaa työnantajamielikuvaansa. The topic of this study was the development of an employer branding for an unnamed case company in the restaurant industry. The aim of the work was to find out things that influenced the creation of employer branding and why its development is important, in order to make Company X more attractive to potential job seekers. Study also aimed to found out what kind of reputation Company X currently has and how it could be further improved to compile development proposals for developing employer image in Company X.
The theoretical framework consisted of factors affecting employer branding, such as employee experience, employer brand and customer experience. Information was also sought on the influence of digital and social media in brand building. Constructive research was used as the research strategy of the work because the goal was to create solutions for clarifying the employer's image. The output was based on existing theory, previous studies, the researcher's own quiet knowledge and new, collected information. The study was carried out as a qualitative study and the research methods used were two online survey studies and a themed interview. The data were analyzed using content analysis.
The results of this study showed that Company X's employer image was mainly perceived as positive, but at the same time rather unfamiliar. Company X has many strengths that the staff and its customers value, but there were also areas for development in both internal and external employer image. As a result of the work, three large umbrella themes emerged, and below them nine more specific development proposals to brighten Company X's image as an employer. The research provided valuable data for Company X on the development of employer image, as well as a good basis for other companies that want to develop their own employer image.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui työnantajamielikuvaan vaikuttavista tekijöistä, kuten työntekijäkokemuksesta, työnantajabrändistä sekä asiakaskokemuksesta. Lisäksi tietoa etsittiin digitaalisuuden sekä sosiaalisen median vaikutuksesta brändin rakentamisessa. Työn tutkimusstrategiana käytettiin konstruktiivista tutkimusta, koska tavoitteena oli luoda ratkaisuja työnantajamielikuvan selkeyttämiselle. Tuotos pohjautui olemassa olevaan teoriaan, aikaisempiin tutkimuksiin, tutkijan omaan hiljaiseen tietoon sekä uuteen, kerättyyn tietoon. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin kahta verkkokyselytutkimusta sekä teemahaastattelua. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Yritys X:n työnantajamielikuva koettiin pääasiassa positiivisena, mutta samalla melko tuntemattomana. Yritys X:llä on monia vahvuuksia, joita henkilökunta ja sen asiakkaat arvostavat, mutta esiin nousi myös kehityskohteita niin sisäiseen, kuin ulkoiseenkin työnantajamielikuvaan. Työn tuotoksena syntyi kolme isoa kattoteemaa sekä niiden alle yhdeksän tarkempaa kehitysehdotusta Yritys X:n työnantajamielikuvan kirkastamiseen. Tutkimus tarjosi arvokasta dataa Yritys X:lle työnantajamielikuvan kehittämisestä, sekä hyvän pohjan myös muille yrityksille, jotka haluavat kehittää omaa työnantajamielikuvaansa.
The theoretical framework consisted of factors affecting employer branding, such as employee experience, employer brand and customer experience. Information was also sought on the influence of digital and social media in brand building. Constructive research was used as the research strategy of the work because the goal was to create solutions for clarifying the employer's image. The output was based on existing theory, previous studies, the researcher's own quiet knowledge and new, collected information. The study was carried out as a qualitative study and the research methods used were two online survey studies and a themed interview. The data were analyzed using content analysis.
The results of this study showed that Company X's employer image was mainly perceived as positive, but at the same time rather unfamiliar. Company X has many strengths that the staff and its customers value, but there were also areas for development in both internal and external employer image. As a result of the work, three large umbrella themes emerged, and below them nine more specific development proposals to brighten Company X's image as an employer. The research provided valuable data for Company X on the development of employer image, as well as a good basis for other companies that want to develop their own employer image.