Hevosen 3D-mallinnus videopeliä varten
Verkkonen, Taru (2022)
Verkkonen, Taru
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125346
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli 3D-mallintaa ja teksturoida hevonen videopeliin sopivaksi, ja perehtyä siihen, kuinka se voidaan saavuttaa. Tämän lisäksi tavoitteina oli tutustua 3DCoat-ohjelmaan sekä kehittää digitaalisen veiston ja maalaten teksturoinnin taitoja. Opinnäytetyöllä ei ollut tilaajaa, vaan se tehtiin tekijän oman oppimisen tueksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltiin hevosen anatomiaa taiteen näkökulmasta ja kuinka tärkeää anatomian tietämys on taiteilijalle. Tässä osuudessa esiteltiin myös tähän työhön vaadittavia työvaiheita ja mitä niiden toteuttamiseen vaadittiin: mitä on hyvä topologia, mitä on digitaalinen veistäminen, mitä on teksturointi sekä miksi ja miten retopologiaa käytetään.
Työn toiminnallisessa osuudessa toteutettiin hevosen konseptointi, 3D-mallinnus ja teksturointi. Mallinnusvaihe aloitettiin luomalla pohjamalli Blenderissä, jonka pohjalta voitiin lähteä veistämään yksityiskohtaisempaa mallia. Tämän jälkeen siirryttiin retopologisoimaan hevosta peliin sopivaksi. Kun hevosen malli oli valmis, tehtiin sen teksturointi 3DCoatissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esiteltiin hevosen anatomiaa taiteen näkökulmasta ja kuinka tärkeää anatomian tietämys on taiteilijalle. Tässä osuudessa esiteltiin myös tähän työhön vaadittavia työvaiheita ja mitä niiden toteuttamiseen vaadittiin: mitä on hyvä topologia, mitä on digitaalinen veistäminen, mitä on teksturointi sekä miksi ja miten retopologiaa käytetään.
Työn toiminnallisessa osuudessa toteutettiin hevosen konseptointi, 3D-mallinnus ja teksturointi. Mallinnusvaihe aloitettiin luomalla pohjamalli Blenderissä, jonka pohjalta voitiin lähteä veistämään yksityiskohtaisempaa mallia. Tämän jälkeen siirryttiin retopologisoimaan hevosta peliin sopivaksi. Kun hevosen malli oli valmis, tehtiin sen teksturointi 3DCoatissa.