Lifecare-ohjeistus suuhygienistiopiskelijoille: kuvallinen ohjeistus opetushammashoitolaan
Kivimäki, Teemu; Pietikäinen, Minttu (2022)
Kivimäki, Teemu
Pietikäinen, Minttu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025296
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli kuvallinen Lifecare-ohjeistus suuhygienistiopiskelijoille. Ohjeistus tulee Oulun ammattikorkeakoulun opetushammashoitolassa opiskelevien suuhygienistiopiskelijoiden sekä heidän ohjaukseensa osallistuvien ohjaajien käyttöön. Työn tavoitteena on tukea opiskelijan itsenäistä opiskelua sekä vähentää ohjaukseen kuluvaa työaikaa, näin tukien opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä.
Opinnäytetyön sisältö on koottu loogiseen järjestykseen, jotta ohjeistusta käyttävät voivat järjestelmällisesti edetä ohjeistuksessa hoidon aloituksesta aina hoidon päättämiseen. Ohjeistusta tehtäessä on pyritty huomioimaan erilaiset oppijat, mikä näkyy opinnäytetyössä lyhyillä selkeillä teksteillä sekä tekstiä tukevilla kuvilla. Ohjeistus on rajattu suuhygienistiopiskelijan opetushammashoitolassa yleisimmin suorittamiin Lifecare-ohjelman toimintoihin, ja ohjeistusta on täydennetty suppeilla kirjausohjeilla myös hieman harvinaisemmista toimenpiteistä. Ohjeistuksen avulla suuhygienistiopiskelijat voivat myös tutustua Lifecaren keskeisimpiin toimintoihin esimerkiksi ennen opetushammashoitolan harjoitteluun siirtymistä.
Opinnäytetyön laatua mitattiin Webropol-palautekyselyllä, johon suuhygienistiopiskelijat vastasivat tutustuttuaan ohjeistukseen. Palautekyselyyn vastasi kokonaisuudessaan 17 opiskelijaa eri vuosikursseilta. Palautteista nähdään, että ohjeistus koettiin hyödylliseksi opintojen aloitusvuodesta riippumatta. Palautekyselyn vastausten perusteella voidaankin olettaa, että ohjeistus auttaa suuhygienistiopiskelijoita löytämään tarvittavan tiedon sekä ratkaisemaan ongelmatilanteita itsenäisesti. Tulosten perusteella voidaan jatkokysymykseksi asettaa, lisäisikö ohjeistuksen käyttöä ja hyödyllisyyttä, mikäli ohjeistusta laajentaisi käsittelemään myös muita, suuhygienistin työnkuvaan liittyviä toimenpiteitä, kuten oikomishoitoa.
Opinnäytetyön sisältö on koottu loogiseen järjestykseen, jotta ohjeistusta käyttävät voivat järjestelmällisesti edetä ohjeistuksessa hoidon aloituksesta aina hoidon päättämiseen. Ohjeistusta tehtäessä on pyritty huomioimaan erilaiset oppijat, mikä näkyy opinnäytetyössä lyhyillä selkeillä teksteillä sekä tekstiä tukevilla kuvilla. Ohjeistus on rajattu suuhygienistiopiskelijan opetushammashoitolassa yleisimmin suorittamiin Lifecare-ohjelman toimintoihin, ja ohjeistusta on täydennetty suppeilla kirjausohjeilla myös hieman harvinaisemmista toimenpiteistä. Ohjeistuksen avulla suuhygienistiopiskelijat voivat myös tutustua Lifecaren keskeisimpiin toimintoihin esimerkiksi ennen opetushammashoitolan harjoitteluun siirtymistä.
Opinnäytetyön laatua mitattiin Webropol-palautekyselyllä, johon suuhygienistiopiskelijat vastasivat tutustuttuaan ohjeistukseen. Palautekyselyyn vastasi kokonaisuudessaan 17 opiskelijaa eri vuosikursseilta. Palautteista nähdään, että ohjeistus koettiin hyödylliseksi opintojen aloitusvuodesta riippumatta. Palautekyselyn vastausten perusteella voidaankin olettaa, että ohjeistus auttaa suuhygienistiopiskelijoita löytämään tarvittavan tiedon sekä ratkaisemaan ongelmatilanteita itsenäisesti. Tulosten perusteella voidaan jatkokysymykseksi asettaa, lisäisikö ohjeistuksen käyttöä ja hyödyllisyyttä, mikäli ohjeistusta laajentaisi käsittelemään myös muita, suuhygienistin työnkuvaan liittyviä toimenpiteitä, kuten oikomishoitoa.