Mindfulness osana laulunopetusta ja lauluharjoittelua
Ilveskoski, Anna (2022)
Ilveskoski, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025187
Tiivistelmä
Mindfulness eli tietoinen läsnäolo tarkoittaa taitoa keskittää huomio tähän hetkeen ja hyväksyä se sellaisenaan ilman arvostelua. Tietoisen läsnäolon harjoittelun juuret ovat 2500 vuotta vanhassa buddhalaisessa meditaatioperinteessä. Harjoittelun moderneja muotoja hyödynnetään lääketieteessä, neurotieteessä, psykologiassa, osana opetusta ja yritysmaailmassa. Aiheesta on tehty tieteellistä tutkimusta jo 40 vuoden ajan. Myös laulunopettaja-ammattilaisten havainnot tukevat ajatusta tietoisen läsnäolon taidon harjoittelun merkityksestä oppijalähtöisen oppimisen ja myönteisen oppimiskokemuksen tukena.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, mitä tutkimustiedon perusteella voidaan sanoa tietoisen läsnäolon vaikutuksista laulunopetukseen ja lauluharjoitteluun. Koska kirjallisuuskatsausta tehdessä selvisi, että aiempaa tutkimusta aiheesta on hyvin vähän, opinnäytetyötä täydennettiin kyselytutkimuksella. Selvitettiin, kuinka paljon suomalaisten ammattikorkeakoulujen laulupedagogiopiskelijat harjoittelevat tietoisen läsnäolon taitoa, mitä hyötyä harjoittelusta on heille ollut, ja kuinka paljon aihetta käsitellään laulupedagogisissa opinnoissa.
Kirjallisuuskatsauksen ja kyselytutkimuksen mukaan tietoisen läsnäolon harjoittelun myötä sekä laulunopettajan että -oppilaan tarkkaavaisuus, kehotietoisuus, stressinsietokyky, keskittymiskyky ja kognitiivinen suorituskyky paranevat, itsemyötätunto ja psykologinen joustavuus lisääntyvät sekä itsekriittisyys, reaktiivisuus, murehtiminen ja huoli vähenevät. Harjoittelulla on positiivisia vaikutuksia oppilaan suhtautumisessa opettajaan, oppituntiin, tekniikan opetteluun, ääneensä, itseensä ja esiintymistilanteisiin. Tietoisen läsnäolon taidon avulla opettajan on mahdollista olla oppilaalle läsnä, suhtautua opetustilanteeseen avoimesti ja rauhallisesti sekä antaa tilaa oppilaan oppimiskokemukselle. Kyselytutkimuksen tulokset tukivat aiempien tutkimusten tuloksia. Tutkimuksen perusteella voidaan suositella tietoisen läsnäolon harjoittelun ottamista osaksi laulupedagogisia opintoja.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, mitä tutkimustiedon perusteella voidaan sanoa tietoisen läsnäolon vaikutuksista laulunopetukseen ja lauluharjoitteluun. Koska kirjallisuuskatsausta tehdessä selvisi, että aiempaa tutkimusta aiheesta on hyvin vähän, opinnäytetyötä täydennettiin kyselytutkimuksella. Selvitettiin, kuinka paljon suomalaisten ammattikorkeakoulujen laulupedagogiopiskelijat harjoittelevat tietoisen läsnäolon taitoa, mitä hyötyä harjoittelusta on heille ollut, ja kuinka paljon aihetta käsitellään laulupedagogisissa opinnoissa.
Kirjallisuuskatsauksen ja kyselytutkimuksen mukaan tietoisen läsnäolon harjoittelun myötä sekä laulunopettajan että -oppilaan tarkkaavaisuus, kehotietoisuus, stressinsietokyky, keskittymiskyky ja kognitiivinen suorituskyky paranevat, itsemyötätunto ja psykologinen joustavuus lisääntyvät sekä itsekriittisyys, reaktiivisuus, murehtiminen ja huoli vähenevät. Harjoittelulla on positiivisia vaikutuksia oppilaan suhtautumisessa opettajaan, oppituntiin, tekniikan opetteluun, ääneensä, itseensä ja esiintymistilanteisiin. Tietoisen läsnäolon taidon avulla opettajan on mahdollista olla oppilaalle läsnä, suhtautua opetustilanteeseen avoimesti ja rauhallisesti sekä antaa tilaa oppilaan oppimiskokemukselle. Kyselytutkimuksen tulokset tukivat aiempien tutkimusten tuloksia. Tutkimuksen perusteella voidaan suositella tietoisen läsnäolon harjoittelun ottamista osaksi laulupedagogisia opintoja.