Koiria kansanopistossa: koira-avusteisuus työmenetelmänä laajennetun oppivelvollisuuden piirissä olevien nuorten kanssa
Ruohonen, Sini (2022)
Ruohonen, Sini
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112925043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112925043
Tiivistelmä
Tilaajana opinnäytetyölleni toimivan OPPIVE-hankkeen tavoitteena on tukea laajennetun oppivelvollisuuden ja sijaishuollon piirissä olevien nuorten nivel- ja siirtymävaiheita sekä edistää heidän kiinnittymistään koulutuksen ja opintojen piiriin. Yhtenä keinona on kehittää eläinavusteisia lähestymistapoja tukemaan nuorten omia vahvuuksia toiminnallisuuden kautta rohkaisten. Koirilla on useissa tutkimuksissa havaittu olevan moninaisia positiivisia vaikutuksia ihmisiin ja ne voivat myös toimia tärkeänä henkisenä tukena lapsille ja nuorille. Näistä lähtökohdista kumpusi tarve koira-avusteiselle kehittämistyölleni.
Opinnäytetyöllä pyrittiin selvittämään, soveltuuko koira-avusteisuus työmenetelmäksi osana laajennettua oppivelvollisuutta suorittavien nuorten opintoja kansanopistoympäristössä. Tavoitteena oli edelleen kerätyn aineiston pohjalta tuottaa OPPIVE-hankkeen päätoteuttajalle Pohjantähti-opistolle toimintamalliehdotus koira-avusteisen työskentelyn toteuttamiseksi tulevaisuudessa. Aineisto kerättiin Opistovuosi oppivelvollisille -opintolinjalla havainnoinnin, palautekyselyn ja haastattelun keinoin. Lisäksi työssä on hyödynnetty vertailukehittämistä.
Tulokset osoittavat koira-avusteisuuden tuoneen kohderyhmänä toimineeseen luokkaan paljon positiivisia vaikutuksia. Koirat muun muassa rentouttivat luokan ilmapiiriä sekä tekivät kouluun saapumisesta oppilaille mielekkäämpää. Tutkimukseni aikana tekemieni havaintojen sekä kerättyjen kehittämisideoiden pohjalta kokosin yhteen opinnäytetyöni tuotoksen, joka esittää ehdotetun tavan koira-avusteisuuden hyödyntämiselle. Tuotoksessa tuon esiin työmenetelmän hyviä ja huomioon otettavia puolia, käytännön toteutukseen liittyviä seikkoja sekä erilaisia koiratoimintoesimerkkejä opetuksessa käytettäväksi.
Opinnäytetyöni on mukana mahdollistamassa koira-avusteisuuden jalkauttamista kansanopistoympäristöön. Se tarjoaa tutkittua tietoa koirien läsnäolon vaikutuksista laajennetun oppivelvollisuuden piirissä olevien nuorten koulupäiviin. OPPIVE-hankkeen kautta tutkimukseni tulokset ja tuotos voivat saada laajaa näkyvyyttä yhteistyöverkostoissa ja tätä kautta olla mahdollistamassa koira-avusteisuuden käyttöönottoa muissakin oppilaitoksissa.
Opinnäytetyöllä pyrittiin selvittämään, soveltuuko koira-avusteisuus työmenetelmäksi osana laajennettua oppivelvollisuutta suorittavien nuorten opintoja kansanopistoympäristössä. Tavoitteena oli edelleen kerätyn aineiston pohjalta tuottaa OPPIVE-hankkeen päätoteuttajalle Pohjantähti-opistolle toimintamalliehdotus koira-avusteisen työskentelyn toteuttamiseksi tulevaisuudessa. Aineisto kerättiin Opistovuosi oppivelvollisille -opintolinjalla havainnoinnin, palautekyselyn ja haastattelun keinoin. Lisäksi työssä on hyödynnetty vertailukehittämistä.
Tulokset osoittavat koira-avusteisuuden tuoneen kohderyhmänä toimineeseen luokkaan paljon positiivisia vaikutuksia. Koirat muun muassa rentouttivat luokan ilmapiiriä sekä tekivät kouluun saapumisesta oppilaille mielekkäämpää. Tutkimukseni aikana tekemieni havaintojen sekä kerättyjen kehittämisideoiden pohjalta kokosin yhteen opinnäytetyöni tuotoksen, joka esittää ehdotetun tavan koira-avusteisuuden hyödyntämiselle. Tuotoksessa tuon esiin työmenetelmän hyviä ja huomioon otettavia puolia, käytännön toteutukseen liittyviä seikkoja sekä erilaisia koiratoimintoesimerkkejä opetuksessa käytettäväksi.
Opinnäytetyöni on mukana mahdollistamassa koira-avusteisuuden jalkauttamista kansanopistoympäristöön. Se tarjoaa tutkittua tietoa koirien läsnäolon vaikutuksista laajennetun oppivelvollisuuden piirissä olevien nuorten koulupäiviin. OPPIVE-hankkeen kautta tutkimukseni tulokset ja tuotos voivat saada laajaa näkyvyyttä yhteistyöverkostoissa ja tätä kautta olla mahdollistamassa koira-avusteisuuden käyttöönottoa muissakin oppilaitoksissa.