Ravintola- ja cateringalan koulutuksen toteutus erilaisessa oppimisympäristössä : case: Helsingin vankila
Heinonen, Taina (2022)
Heinonen, Taina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924992
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia ravintola- ja catering alan koulutusta erilaisessa oppimisympäristössä. Työn tarkoituksena oli tutkia, miten opetusta järjestetään erityisesti suljetuissa vankiloissa ja miten opiskelu vaikuttaa vangin osaamisen vahvistumiseen. Koulutuksen järjestäminen on tutkimuksen mukaan tarpeellista ja mahdollisesti vähentää vangin uusintarikollisuutta. Normaalisuusperiaate korostaa, että tuomitulla on samat oikeudet kuin muilla kansalaisilla ja koulutus voi vahvistaa vankin ammattilista osaamista ja tukea yhteiskuntaan sopeutumista.
Tutkimus oli laadullinen ja sisältää teemahaastatteluita vankilanopettajilta sekä vankilan opinto-ohjaajilta. Heiltä saatu tutkimusaineisto edisti merkittävästi tutkimusta ja antoi tietoa, miten opetusta kannattaa järjestää ja mitä asioita pitää huomioida, kun opetusta järjestetään vankiloissa. Vangeille tehtiin kyselytutkimus ja tutkimus osoitti opetuksen merkityksellisyyden vangin arkeen. Opetukseen osallistuminen oli tutkimuksen ja havainnoin mukaan työllistymisen kannalta merkittävää. Vankeus-aika voi rauhoittaa vangin elämänhallintaa ja tutkimuksen mukaan osa vangeista ei siviilissä olisi pystynyt osallistumaan opintoihin ja siksi on tärkeää tarjota erilaisia opintopolkuja jo tutkintavankeuden aikana yhteistyössä oppilaitosten kanssa.
Toisen tutkimuskysymyksen kohdalla oli tarkoitus esittää malli työtoiminnan opinnollistamisesta suljetuissa vankiloissa, mutta malli on vielä määrittelemätön. Mutta tulevaisuudessa todennäköisesti yhden tutkinnonosan voi suorittaa suljetussa vankilassa työtoiminnan kautta.
Opinnäytetyön aikana aloitettu suunnitelma sai vahvistusta ja on toteumassa tulevaisuudessa.
Katkeamaton opintopolku vankilasta toiseen siirtyessä on vangin kannalta erityisen tärkeää ja koulutustarjonta pyritään selvittämään ennen siirtoa. Tutkimuksessa huomioitiin, että tieto ei aina siirry vangin mukana, tai tiedon siirto ei ole katkeamaton, vaan vaatii vangilta itseohjautumista. The topic of this thesis is the education of restaurant and catering services in a different learning environment. Purpose of the study was to examine how teaching should be organised especially in closed prisons, and how a prisoner's competence is strengthened through education. According to the study, providing education is essential to prisoners and potentially reduces recidivism. The normality principle emphasises that a convicted person has the equal rights as other citizens. Education can build up professional skills of the prisoner and support his social integration.
The thesis was made as qualitative research including thematic interviews with prison teachers and prison guidance counsellors. The material received from them significantly promoted the research and provided valuable information on how teaching in prisons should be organised and what issues should be considered. Additionally, a survey was conducted on the prisoners, and the results clearly showed the relevance of education to the prisoner's everyday life. According to the research and observations, participation in education was significant in terms of employment. Imprisonment can improve the life management of a prisoner, and according to the survey some of the prisoners would not have been able to educate themselves in their civilian life. Therefore, it is necessary to offer different study paths in cooperation with educational institutions already during pre-trial detention.
The second research question of the thesis aims to present a model for the educationalisation of work activities in closed prisons, but the model is still unfinished. However, it is most likely that in the future part of the degree can be completed in a closed prison through work activities. A confirmed plan of this project was started during this thesis and will be implemented in the future. When transferring from one prison to another an uninterrupted study path is particularly important for the prisoner. It is essential to find suitable educational offering in the new prison before the transfer. The research showed that information about a prisoner's studies is not always delivered to the receiving prison, or there might be interruptions in the data transfer. These situations require self-direction from the prisoner themselves.
Tutkimus oli laadullinen ja sisältää teemahaastatteluita vankilanopettajilta sekä vankilan opinto-ohjaajilta. Heiltä saatu tutkimusaineisto edisti merkittävästi tutkimusta ja antoi tietoa, miten opetusta kannattaa järjestää ja mitä asioita pitää huomioida, kun opetusta järjestetään vankiloissa. Vangeille tehtiin kyselytutkimus ja tutkimus osoitti opetuksen merkityksellisyyden vangin arkeen. Opetukseen osallistuminen oli tutkimuksen ja havainnoin mukaan työllistymisen kannalta merkittävää. Vankeus-aika voi rauhoittaa vangin elämänhallintaa ja tutkimuksen mukaan osa vangeista ei siviilissä olisi pystynyt osallistumaan opintoihin ja siksi on tärkeää tarjota erilaisia opintopolkuja jo tutkintavankeuden aikana yhteistyössä oppilaitosten kanssa.
Toisen tutkimuskysymyksen kohdalla oli tarkoitus esittää malli työtoiminnan opinnollistamisesta suljetuissa vankiloissa, mutta malli on vielä määrittelemätön. Mutta tulevaisuudessa todennäköisesti yhden tutkinnonosan voi suorittaa suljetussa vankilassa työtoiminnan kautta.
Opinnäytetyön aikana aloitettu suunnitelma sai vahvistusta ja on toteumassa tulevaisuudessa.
Katkeamaton opintopolku vankilasta toiseen siirtyessä on vangin kannalta erityisen tärkeää ja koulutustarjonta pyritään selvittämään ennen siirtoa. Tutkimuksessa huomioitiin, että tieto ei aina siirry vangin mukana, tai tiedon siirto ei ole katkeamaton, vaan vaatii vangilta itseohjautumista.
The thesis was made as qualitative research including thematic interviews with prison teachers and prison guidance counsellors. The material received from them significantly promoted the research and provided valuable information on how teaching in prisons should be organised and what issues should be considered. Additionally, a survey was conducted on the prisoners, and the results clearly showed the relevance of education to the prisoner's everyday life. According to the research and observations, participation in education was significant in terms of employment. Imprisonment can improve the life management of a prisoner, and according to the survey some of the prisoners would not have been able to educate themselves in their civilian life. Therefore, it is necessary to offer different study paths in cooperation with educational institutions already during pre-trial detention.
The second research question of the thesis aims to present a model for the educationalisation of work activities in closed prisons, but the model is still unfinished. However, it is most likely that in the future part of the degree can be completed in a closed prison through work activities. A confirmed plan of this project was started during this thesis and will be implemented in the future. When transferring from one prison to another an uninterrupted study path is particularly important for the prisoner. It is essential to find suitable educational offering in the new prison before the transfer. The research showed that information about a prisoner's studies is not always delivered to the receiving prison, or there might be interruptions in the data transfer. These situations require self-direction from the prisoner themselves.