Oppilaitosten uhkatilanteet - Turvakaappi
Varho, Henri; Liedes, Ville (2022)
Varho, Henri
Liedes, Ville
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824720
Tiivistelmä
Suomessa sekä maailmalla 2000-lukua ovat värittäneet erilaiset kouluihin ja oppilaitoksiin kohdistuneet väkivallan teot. Tämän takia eri ministeriöiden alaiset organisaatiot ovat luoneet ohjeita ja suosituksia oppilaitosturvallisuuden parantamiseksi. Turvakaappi on kehitetty ja suunniteltu oppilaitoksiin turvallisuusajattelua edistäväksi sekä turvallisuutta parantavaan toimintaan ohjaavaksi kalusteeksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia käyttäjäkokemuksia Turvakaapin käytöstä kolmessa koekäyttävässä oppilaitoksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Turvakaapin käytettävyydestä, sijoittamisesta sekä varustelusta. Opinnäytetyössä tehtiin kyselytutkimus koekäyttävien oppilaitosten henkilökunnalle (n=80).
Kyselytutkimus toteutettiin toukokuussa 2022. Tutkimustulosten mukaan Turvakaappi lisäsi henkilökunnan turvallisuuden tunnetta ja Turvakaappi koettiin hyödylliseksi oppilaitoksen omatoimisen varautumisen välineeksi onnettomuuksiin ja uhkatilanteisiin. Tutkimustulosten ja kirjallisuuskatsauksen perusteella oli todennettavissa, että kalusteena Turvakaappi toimii parhaiten, kun se on perehdytetty käyttäjille, kaikki tietävät, kuinka kyseinen tuote toimii, ja sen käyttöä harjoitellaan säännöllisesti. Kyselytutkimuksen perusteella parhaaksi sijoituspaikaksi Turvakaapille todettiin oppilaitoksen luokkatilat.
Opinnäytetyön pohjalta tunnistettiin tarve jatkotutkimukselle, jossa tutkitaan tarkemmin oppilaitosturvallisuuteen liittyvän lainsäädännön, ohjeistuksen sekä oppilaitosten turvallisuusvalvontaan liittyvien aihealueiden kokonaisuutta. Tulevalla jatkotutkimuksella olisi annettavaa oppilaitosturvallisuuden lainsäädännön ja ohjeistuksen yhtenäistämiseksi sekä selkeyttämiseksi. Lisäksi oppilaitosturvallisuuden kehittäminen ja ylläpitäminen vaatii valvontaa, jonka keskittämistä yhden viranomaisen vastuulle tulisi tutkimuksin arvioida.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia käyttäjäkokemuksia Turvakaapin käytöstä kolmessa koekäyttävässä oppilaitoksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Turvakaapin käytettävyydestä, sijoittamisesta sekä varustelusta. Opinnäytetyössä tehtiin kyselytutkimus koekäyttävien oppilaitosten henkilökunnalle (n=80).
Kyselytutkimus toteutettiin toukokuussa 2022. Tutkimustulosten mukaan Turvakaappi lisäsi henkilökunnan turvallisuuden tunnetta ja Turvakaappi koettiin hyödylliseksi oppilaitoksen omatoimisen varautumisen välineeksi onnettomuuksiin ja uhkatilanteisiin. Tutkimustulosten ja kirjallisuuskatsauksen perusteella oli todennettavissa, että kalusteena Turvakaappi toimii parhaiten, kun se on perehdytetty käyttäjille, kaikki tietävät, kuinka kyseinen tuote toimii, ja sen käyttöä harjoitellaan säännöllisesti. Kyselytutkimuksen perusteella parhaaksi sijoituspaikaksi Turvakaapille todettiin oppilaitoksen luokkatilat.
Opinnäytetyön pohjalta tunnistettiin tarve jatkotutkimukselle, jossa tutkitaan tarkemmin oppilaitosturvallisuuteen liittyvän lainsäädännön, ohjeistuksen sekä oppilaitosten turvallisuusvalvontaan liittyvien aihealueiden kokonaisuutta. Tulevalla jatkotutkimuksella olisi annettavaa oppilaitosturvallisuuden lainsäädännön ja ohjeistuksen yhtenäistämiseksi sekä selkeyttämiseksi. Lisäksi oppilaitosturvallisuuden kehittäminen ja ylläpitäminen vaatii valvontaa, jonka keskittämistä yhden viranomaisen vastuulle tulisi tutkimuksin arvioida.