Covid-19 pandemian sisäiset vaikutukset Stadium Outlet Lahti myymälään ja asiakkaiden ostokäyttäytymiseen : keskiössä digitalisaatio, kehittyminen ja asiakaskäyttäytyminen
Metzner, Tomi (2022)
Metzner, Tomi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824693
Tiivistelmä
Covid-19 pandemia vaikutti jokaisen elämään jollain tavalla. Sen takia oli mielenkiintoista tutkia sen vaikutuksia kaupan alaan ja sisäisesti Stadium Outlet Lahti myymälään. Tarkoitus oli selvittää, hidastiko pandemian myymälän kehitystä ja sen vaikutuksia henkilöstön hyvinvointiin ja osaamisen kehittämiseen. Myös asiakaskäytöksen muutokset oli tarkoitus selvittää, sillä myymälän kaiken toiminnan lähtökohta ovat asiakkaat heidän toiveiden ja tarpeiden toteuttaminen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teoriapohjaista tutkimusta, jossa analysointiin myymälän omaa dataa ja lähteitä.
Vaikutukset kaupan alaan olivat kokonaisuudessa vähäisiä. Koronapandemia käynnisti kaupan alalla kuitenkin murroksen, jonka keskeisiä tekijöitä olivat digitalisaatio, uudistuminen ja kehittyminen. Yritysten kuten myös Stadium Outlet Lahti myymälän oli aika investoida tulevaisuuteen. Investoinneilla tavoitetaan uusia asiakkaita, myydään enemmän, palvellaan paremmin sekä toimitaan nopeammin, tehokkaammin ja laadukkaammin.
Myös myymälän työhyvinvoinnin vaikutuksia tutkittiin. Pandemia kuitenkin jätti jälkensä ja oli monin tavoin raskas ajanjakso. Jokaisen menestyvän yrityksen takana, on hyvinvoiva henkilöstö. Suurimmat suorat vaikutukset nähtiinkin nimenomaan työhyvinvoinnin puolella. Investointien johdosta myymälän työilmapiiri on kokenut pientä laskua ja työmäärä on lisääntynyt. Uudistaessa yrityksen toimintoja tulisikin miettiä, pystytäänkö jatkamaan samoilla toimintatavoilla vai tulisiko ne sopeuttaa uudistuksiin sopiviksi.
Asiakaskäytös muuttui pandemian seurauksena arvaamattomaksi. Muita esiin nousseita trendejä olivat ekologisuus, vastuullisuus ja laatu edellä ajattelumalli. Asiakkaat vaativat helppoutta ja nopeaa ratkaisukykyä. Myös digiostaminen kasvoi merkittävästi pandemian seurauksena.
Koronapandemian aikana tehtiin paljon investointeja. Investoinnit tulevaisuuteen olivat tarpeellisia. Lähitulevaisuudessa voidaan odottaa kovaa kilpailua alalla, kun yritykset lähtevät tavoittelemaan kasvua. The Covid-19 pandemic affected everyone’s life in some way. Because of that, it was interesting to research its effects on the trade sector and internally on the Stadium Outlet Lahti store. The purpose was to find out if the pandemic slowed down the development of the store. Also the effects on the well-being of the staff and in their skill development were things to look up. The changes in customer behavior were also things to analyze because the baseline of all the store’s operations are the customers and fulfilling their wishes and needs. The research method was theory-based research where the store’s own sources were used for analysis.
The effects on trade sector were overall minor. However, the pandemic initiated a revolution on the trade sector. The key factors were digitalization and development. It was time for the store and other companies to invest in the future. With the new investments the companies reach new customers, sell more and operate faster with more efficient and with more quality.
Also the effects of the store’s staff well-being were studied, because the pandemic left its mark and it was a difficult period in many ways. Due to the investments, the work atmosphere in the store has experienced a slight decline and the workload has increased. When renewing the store’s operations, the management should think about whether it is possible to continue with same operating methods or whether they should be adapted to suit the reforms.
Customer behavior became unpredictable as a result of the pandemic. Other visible trends were ecology, responsibility and quality before price mindset. Customers demand effortless and quick solutions. E-commerce has also increased significantly as a result of the pandemic.
A lot of investments were made during the pandemic. Investments in the future were necessary. In the near future, there will be lot of competition in the industry, as companies set out to pursue growth.
Vaikutukset kaupan alaan olivat kokonaisuudessa vähäisiä. Koronapandemia käynnisti kaupan alalla kuitenkin murroksen, jonka keskeisiä tekijöitä olivat digitalisaatio, uudistuminen ja kehittyminen. Yritysten kuten myös Stadium Outlet Lahti myymälän oli aika investoida tulevaisuuteen. Investoinneilla tavoitetaan uusia asiakkaita, myydään enemmän, palvellaan paremmin sekä toimitaan nopeammin, tehokkaammin ja laadukkaammin.
Myös myymälän työhyvinvoinnin vaikutuksia tutkittiin. Pandemia kuitenkin jätti jälkensä ja oli monin tavoin raskas ajanjakso. Jokaisen menestyvän yrityksen takana, on hyvinvoiva henkilöstö. Suurimmat suorat vaikutukset nähtiinkin nimenomaan työhyvinvoinnin puolella. Investointien johdosta myymälän työilmapiiri on kokenut pientä laskua ja työmäärä on lisääntynyt. Uudistaessa yrityksen toimintoja tulisikin miettiä, pystytäänkö jatkamaan samoilla toimintatavoilla vai tulisiko ne sopeuttaa uudistuksiin sopiviksi.
Asiakaskäytös muuttui pandemian seurauksena arvaamattomaksi. Muita esiin nousseita trendejä olivat ekologisuus, vastuullisuus ja laatu edellä ajattelumalli. Asiakkaat vaativat helppoutta ja nopeaa ratkaisukykyä. Myös digiostaminen kasvoi merkittävästi pandemian seurauksena.
Koronapandemian aikana tehtiin paljon investointeja. Investoinnit tulevaisuuteen olivat tarpeellisia. Lähitulevaisuudessa voidaan odottaa kovaa kilpailua alalla, kun yritykset lähtevät tavoittelemaan kasvua.
The effects on trade sector were overall minor. However, the pandemic initiated a revolution on the trade sector. The key factors were digitalization and development. It was time for the store and other companies to invest in the future. With the new investments the companies reach new customers, sell more and operate faster with more efficient and with more quality.
Also the effects of the store’s staff well-being were studied, because the pandemic left its mark and it was a difficult period in many ways. Due to the investments, the work atmosphere in the store has experienced a slight decline and the workload has increased. When renewing the store’s operations, the management should think about whether it is possible to continue with same operating methods or whether they should be adapted to suit the reforms.
Customer behavior became unpredictable as a result of the pandemic. Other visible trends were ecology, responsibility and quality before price mindset. Customers demand effortless and quick solutions. E-commerce has also increased significantly as a result of the pandemic.
A lot of investments were made during the pandemic. Investments in the future were necessary. In the near future, there will be lot of competition in the industry, as companies set out to pursue growth.