Ikääntyneiden asiakkaiden käsityksiä ja kokemuksia Soiten sähköisistä palveluista: digiopas Soiten ikääntyneille asiakkaille sähköisen asioinnin tueksi
Kaunisto, Aija (2022)
Kaunisto, Aija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824687
Tiivistelmä
Suomessa väestö ikääntyy nopeasti ja samalla terveyspalveluiden tarve tulee kasvamaan nykyisestä. Sähköisten palveluiden käyttöönotolla pyritään vastaamaan tähän lisääntyneeseen palvelun tarpeeseen, koska ne muun muassa parantavat palveluiden saatavuutta. Ikääntyneiden asiakkaiden käsityksiä ja kokemuksia terveydenhuollon sähköisten palveluiden käytöstä on vielä vähän tutkittu, joten tällä tutkimuksellisella kehittämistyöllä pyrittiin osaltaan vastaamaan tähän tiedon tarpeeseen.
Tutkimuksellinen kehittämistyö sisälsi kaksi vaihetta: tutkimusvaiheen ja kehittämisvaiheen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ikääntyneiden asiakkaiden käsityksiä ja kokemuksia Soiten sähköisistä palveluista. Kehittämisvaiheen tarkoituksena oli muodostaa digiopas Soiten ikääntyneille asiakkaille. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää ikääntyneiden asiakkaiden sähköisiä palveluita Soitessa tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella. Kehittämistyön tavoitteena oli, että digiopas tukee ikääntynyttä asiakasta Soiten sähköisten palveluiden käytössä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastattelulla loka-marraskuun 2021 aikana. Haastatteluun osallistui kymmenen ikääntynyttä eli 65-vuotta täyttänyttä henkilöä, joista kuusi oli naista ja neljä miestä. Haastattelut toteutettiin sekä kasvokkain yksilö-, pari- tai ryhmähaastatteluina että puhelimitse tai etäyhteydellä Teams-sovelluksella. Aineisto analysoitiin sisällön analyysimenetelmällä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että käsitykset ja kokemukset Soiten sähköisistä palveluista olivat joko positiivisia tai negatiivisia. Sähköisten palveluiden koettiin vaikuttavan sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmään ja palveluiden saatavuuteen. Huolta herättivät sähköisten palveluiden käytettävyys ja palveluiden käyttäjien osaamistaso. Digitukea peräänkuulutettiin ja toivottiin, että palvelun käyttäjiä osallistettaisiin enemmän sähköisten palveluiden kehittämistyöhön.
Kehittämisvaihe toteutettiin palvelumuotoilulla helmi-toukokuun 2022 aikana, Service Design Toolkit -menetelmää hyödyntäen. Kehittämistyössä oli kaksi erillistä kehitysryhmää, joista toinen koostui palvelun tulevista käyttäjistä eli ikäihmisistä ja toinen Soiten eri alojen asiantuntijoista. Tuotoksena syntyi ensimmäinen prototyyppi digioppaasta, joka oli muodoltaan verkkosivusto, jolle oli koottu erilaista ohjaus- ja opetusmateriaalia. Suunnitteilla on yksittäisen digioppaan sijaan monipuolisempaa digitukea Soiten alueen asukkaille.
Tutkimuksellinen kehittämistyö sisälsi kaksi vaihetta: tutkimusvaiheen ja kehittämisvaiheen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ikääntyneiden asiakkaiden käsityksiä ja kokemuksia Soiten sähköisistä palveluista. Kehittämisvaiheen tarkoituksena oli muodostaa digiopas Soiten ikääntyneille asiakkaille. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää ikääntyneiden asiakkaiden sähköisiä palveluita Soitessa tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella. Kehittämistyön tavoitteena oli, että digiopas tukee ikääntynyttä asiakasta Soiten sähköisten palveluiden käytössä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastattelulla loka-marraskuun 2021 aikana. Haastatteluun osallistui kymmenen ikääntynyttä eli 65-vuotta täyttänyttä henkilöä, joista kuusi oli naista ja neljä miestä. Haastattelut toteutettiin sekä kasvokkain yksilö-, pari- tai ryhmähaastatteluina että puhelimitse tai etäyhteydellä Teams-sovelluksella. Aineisto analysoitiin sisällön analyysimenetelmällä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että käsitykset ja kokemukset Soiten sähköisistä palveluista olivat joko positiivisia tai negatiivisia. Sähköisten palveluiden koettiin vaikuttavan sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmään ja palveluiden saatavuuteen. Huolta herättivät sähköisten palveluiden käytettävyys ja palveluiden käyttäjien osaamistaso. Digitukea peräänkuulutettiin ja toivottiin, että palvelun käyttäjiä osallistettaisiin enemmän sähköisten palveluiden kehittämistyöhön.
Kehittämisvaihe toteutettiin palvelumuotoilulla helmi-toukokuun 2022 aikana, Service Design Toolkit -menetelmää hyödyntäen. Kehittämistyössä oli kaksi erillistä kehitysryhmää, joista toinen koostui palvelun tulevista käyttäjistä eli ikäihmisistä ja toinen Soiten eri alojen asiantuntijoista. Tuotoksena syntyi ensimmäinen prototyyppi digioppaasta, joka oli muodoltaan verkkosivusto, jolle oli koottu erilaista ohjaus- ja opetusmateriaalia. Suunnitteilla on yksittäisen digioppaan sijaan monipuolisempaa digitukea Soiten alueen asukkaille.