3–5-vuotiaiden lasten motoristen taitojen kehittäminen ohjatun harjoittelun avulla varhaiskasvatuksessa
Piira, Salla; Koskivirta, Wenla (2022)
Piira, Salla
Koskivirta, Wenla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824654
Tiivistelmä
Motorisiin perustaitoihin kuuluvat liikkumistaidot, tasapainotaidot ja välineenkäsittelytaidot. Nämä taidot kehittyvät varhaislapsuudessa ja vaikuttavat aikuisikään asti.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koostaa tietoa lapsen motorisesta kehityksestä ja motoristen taitojen harjoittamisesta. Tarkoituksena oli tuottaa opas, joka sisältää harjoitteita motoristen perustaitojen kehittämiseksi.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lappeenrannan Mäntylän päiväkodin 3-5-vuotiaiden parissa toimivien varhaiskasvattajien kanssa. Tiedonkeruu toteutettiin kirjallisuuskatsauksella ja päiväkodin varhaiskasvattajien haastatteluilla. Opinnäytetyö oli kehittämistyö ja siinä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Kirjallisuuskatsauksen ja varhaiskasvattajien haastatteluiden pohjalta laadittiin opas 3-5-vuotiaiden motoristen haasteiden kehittämiseksi. Oppaan avulla varhaiskasvattajien on helpompi sisällyttää päiväkotipäivään motoristen taitojen harjoittelua ohjatusti.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena oli, että motoriset taidot opitaan harjoittelemalla. Motoristen taitojen heikkouden on tutkittu olevan yhteydessä inaktiiviseen elämäntapaan ja syrjäytymiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koostaa tietoa lapsen motorisesta kehityksestä ja motoristen taitojen harjoittamisesta. Tarkoituksena oli tuottaa opas, joka sisältää harjoitteita motoristen perustaitojen kehittämiseksi.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lappeenrannan Mäntylän päiväkodin 3-5-vuotiaiden parissa toimivien varhaiskasvattajien kanssa. Tiedonkeruu toteutettiin kirjallisuuskatsauksella ja päiväkodin varhaiskasvattajien haastatteluilla. Opinnäytetyö oli kehittämistyö ja siinä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Kirjallisuuskatsauksen ja varhaiskasvattajien haastatteluiden pohjalta laadittiin opas 3-5-vuotiaiden motoristen haasteiden kehittämiseksi. Oppaan avulla varhaiskasvattajien on helpompi sisällyttää päiväkotipäivään motoristen taitojen harjoittelua ohjatusti.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksena oli, että motoriset taidot opitaan harjoittelemalla. Motoristen taitojen heikkouden on tutkittu olevan yhteydessä inaktiiviseen elämäntapaan ja syrjäytymiseen.