Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveysalan pk-yrittäjien esteet hyvinvointiteknologian käyttöönotolle
Golnick-Laitinen, Jenni; Veikkolainen, Tiia (2022)
Golnick-Laitinen, Jenni
Veikkolainen, Tiia
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824634
Tiivistelmä
Väestön ikääntyminen ja lisääntyvä tarve sote-palveluille on suurin haaste sosiaali- ja terveydenhuollolle. Teknologiaa hyödyntämällä voidaan parantaa palvelujen laatua ja lisätä kustannustehokkuutta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveysalan pienten- ja keskisuurten yrittäjien (pk-yrittäjät) näkemyksiä hyvinvointiteknologiasta ja sen käyttöönoton tuomista mahdollisuuksista ja haasteista.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla sosiaali- ja terveyspalveluiden yrittäjiltä 21.10.2022-4.11.2022 välisenä aikana. Vastauksia kyselyyn saatiin seitsemän kappaletta. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulun Teknologian avulla uutta liiketoimintaa kotihoitoon -hankkeen (TUULI) kanssa.
Tulokset osoittivat, että hyvinvointiteknologia käsitteenä on vieras. Haasteena teknologian käytölle koettiin muun muassa kustannukset ja julkisen tahon puute. Teknologian käytön myönteisinä puolina koettiin muun muassa ajan säästö, asiakasturvallisuuden lisääntyminen ja teknologian tuomat mahdollisuudet.
Jatkotutkimusaiheena voisi laatia kirjallisen ohjeistuksen terveydenhuollon lupien päivittämisestä hyvinvointiteknologian käyttöönottoa varten.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla sosiaali- ja terveyspalveluiden yrittäjiltä 21.10.2022-4.11.2022 välisenä aikana. Vastauksia kyselyyn saatiin seitsemän kappaletta. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulun Teknologian avulla uutta liiketoimintaa kotihoitoon -hankkeen (TUULI) kanssa.
Tulokset osoittivat, että hyvinvointiteknologia käsitteenä on vieras. Haasteena teknologian käytölle koettiin muun muassa kustannukset ja julkisen tahon puute. Teknologian käytön myönteisinä puolina koettiin muun muassa ajan säästö, asiakasturvallisuuden lisääntyminen ja teknologian tuomat mahdollisuudet.
Jatkotutkimusaiheena voisi laatia kirjallisen ohjeistuksen terveydenhuollon lupien päivittämisestä hyvinvointiteknologian käyttöönottoa varten.