Kaksivuotinen esiopetuskokeilu vuorohoidossa : kehittämissuositukset toiminnan toteuttamiseen
Luukkonen, Lotta (2022)
Luukkonen, Lotta
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112724305
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisena kehittämishankkeena toteutetun opinnäytetyön kohdeorganisaationa toimi Mikkelin varhaiskasvatus. Kehittämishankkeen tavoitteena oli tukea kaksivuotisen esiopetuksen toteuttamista vuorohoidossa ja edistää hyvien toimintatapojen löytämistä pedagogisen toiminnan toteutuksessa. Opinnäytetyön kehittämistehtävässä selvitettiin vanhempien näkemyksiä, toiveita ja tarpeita, jotka liittyivät vanhempien vuorotyön ja lapsen vuorohoidon näkökulmasta kaksivuotisen esiopetuksen järjestämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kehittämissuosituksia vuorohoidossa järjestettävään kaksivuotiseen esiopetukseen.
Kehittämishankkeen lähestymistapana oli toimintatutkimus ja tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla lasten vanhempia teemahaastattelulla. Haastattelujen jälkeen järjestettiin varhaiskasvatuksen henkilöstölle työpaja, jossa hyödynnettiin vanhempien haastatteluista koostuvaa aineistoa. Työpaja toteutettiin kuusi ajatteluhattua-menetelmällä ja siinä pohdittiin kaksivuotisen esiopetuskokeilun kehittämiskohteita. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Kaksivuotiseen esiopetuskokeiluun osallistuneiden lasten vanhempien haastattelujen ja työntekijöiden työpajatyöskentelyn pohjalta syntyivät kehittämistyön johtopäätökset, joiden perusteella luotiin kolme kehittämissuositusta tukemaan kaksivuotisen esiopetuskokeilun toteuttamista vuorohoidossa. Kehittämissuosituksiksi nousivat toimiva tiimityöskentely ja pedagogisen toiminnan suunnitelmallisuus, varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen joustava toteuttaminen sekä tiedonkulun merkitys vuorohoidossa.
Kehittämishankkeen lähestymistapana oli toimintatutkimus ja tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla lasten vanhempia teemahaastattelulla. Haastattelujen jälkeen järjestettiin varhaiskasvatuksen henkilöstölle työpaja, jossa hyödynnettiin vanhempien haastatteluista koostuvaa aineistoa. Työpaja toteutettiin kuusi ajatteluhattua-menetelmällä ja siinä pohdittiin kaksivuotisen esiopetuskokeilun kehittämiskohteita. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla.
Kaksivuotiseen esiopetuskokeiluun osallistuneiden lasten vanhempien haastattelujen ja työntekijöiden työpajatyöskentelyn pohjalta syntyivät kehittämistyön johtopäätökset, joiden perusteella luotiin kolme kehittämissuositusta tukemaan kaksivuotisen esiopetuskokeilun toteuttamista vuorohoidossa. Kehittämissuosituksiksi nousivat toimiva tiimityöskentely ja pedagogisen toiminnan suunnitelmallisuus, varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen joustava toteuttaminen sekä tiedonkulun merkitys vuorohoidossa.