Digitaalisen viestinnän suunnitelma : case Rakennus Fintammi Oy
Pietiläinen, Mirva; Pirinen, Emma (2022)
Pietiläinen, Mirva
Pirinen, Emma
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112524112
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin digitaalisen viestinnän suunnitelma vuoden 2022 alussa perustetulle rakennusalan pk-yritykselle, Rakennus Fintammi Oy:lle. Työn tavoite oli kasvattaa toimeksiantajayrityksen tunnettuutta digitaalisia alustoja hyödyntäen.
Suunnitelma toteutettiin toimeksiantajan haastattelun pohjalta, jonka avulla kartoitettiin viestinnän nykytila, resurssit sekä hänen tarpeensa ja toiveensa. Teoriapohjaa kerättiin monipuolisesti hyödyntäen verkosta löytyviä blogeja sekä vertaisarvioituja kirjoja ja artikkeleita.
Digitaalista viestintäsuunnitelmaa lähdettiin rakentamaan kilpailija-analyysilla sekä kohderyhmän määrittelyllä ja segmentoinnilla, joiden pohjalta päätettiin viestinnän tyyli ja sisältö sekä digitaalisen viestinnän kanavat. Näiden määrittelyn jälkeen siirryttiin työn toiminnalliseen osuuteen, jossa toimeksiantajayritykselle luotiin nettisivut sekä sisältöä yritykselle luotuihin sosiaalisen median kanaviin. Lisäksi suunniteltiin sähköpostimarkkinointia sekä luonnosteltiin toimeksiantajan toiveesta Google Ads -mainos.
Lopuksi tehtiin toteutetun työn pohjalta produkti, jota toimeksiantaja voi hyödyntää yrityksen viestinnän runkona tulevaisuudessa. Lopputuloksena toimeksiantaja sai konkreettista hyötyä digitaalisen viestinnän alkuun saamiseen ja tunnettuuden kasvattamiseen.
Suunnitelma toteutettiin toimeksiantajan haastattelun pohjalta, jonka avulla kartoitettiin viestinnän nykytila, resurssit sekä hänen tarpeensa ja toiveensa. Teoriapohjaa kerättiin monipuolisesti hyödyntäen verkosta löytyviä blogeja sekä vertaisarvioituja kirjoja ja artikkeleita.
Digitaalista viestintäsuunnitelmaa lähdettiin rakentamaan kilpailija-analyysilla sekä kohderyhmän määrittelyllä ja segmentoinnilla, joiden pohjalta päätettiin viestinnän tyyli ja sisältö sekä digitaalisen viestinnän kanavat. Näiden määrittelyn jälkeen siirryttiin työn toiminnalliseen osuuteen, jossa toimeksiantajayritykselle luotiin nettisivut sekä sisältöä yritykselle luotuihin sosiaalisen median kanaviin. Lisäksi suunniteltiin sähköpostimarkkinointia sekä luonnosteltiin toimeksiantajan toiveesta Google Ads -mainos.
Lopuksi tehtiin toteutetun työn pohjalta produkti, jota toimeksiantaja voi hyödyntää yrityksen viestinnän runkona tulevaisuudessa. Lopputuloksena toimeksiantaja sai konkreettista hyötyä digitaalisen viestinnän alkuun saamiseen ja tunnettuuden kasvattamiseen.