Peruskoulussa toimivien kuraattoreiden työhyvinvoinnin edistäminen
Kukkonen, Janina; Kinni, Emmi (2022)
Kukkonen, Janina
Kinni, Emmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112323671
Tiivistelmä
Nykypäivänä on alettu kiinnittää työhyvinvointiin enemmän huomiota. Työhyvinvointi vaikuttaa ihmisen kokonaisvaltaiseen jaksamiseen, myös vapaa-ajalla. Tämän vuoksi työhyvinvointi ja siitä huolehtiminen on aina ajankohtainen ja tärkeä aihe tutkittavaksi. Sosiaalialan työ on monella tapaa kuormittavaa ja tämän vuoksi on tärkeää selvittää ja löytää keinoja, joilla työn tuomaa kuormaa voitaisiin lievittää.
Opinnäytetyössä kuvattiin Etelä-Karjalan alueen peruskouluissa toimivien kuraattorien työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Aihetta lähestyttiin neljällä eri teemalla, joita käsiteltiin learning cafe- menetelmää hyödyntäen. Tapaamiseen, jossa tiedonkeruu tapahtui, osallistui yhdeksän kuraattoria.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli laadullisen tutkimus ja tarkoituksena oli tuottaa tietoa Etelä-Karjalan alueen kouluissa työskentelevien kuraattoreiden työhyvinvoinnista ja kuinka työhyvinvointiin voisi vaikuttaa. Ennen aineistonkeruuta tutustuttiin kuraattoreiden työhön sekä työhyvinvoinnin piirteisiin etsimällä eri tietokannoista tieteellisiä tutkimuksia ja –artikkeleita kyseisistä aiheista. Jatkotutkimusaiheina voisi tutkia lisää kollegiaalisen tuen merkitystä, psykososiaalisen kuormituksen hallintaa ja Covid-19 pandemian vaikutuksia kuraattorin työhön. The interest towards well-being at work has been growing in the recent years. Well-being at work, and its maintenance, is especially important due to its influence on a person’s overall coping, even in their spare time. Therefore, the topic at hand is always relevant and thus an important subject to study and research. The profession of a school social worker is demanding in many ways, which is why it’s important to research and discover new ways to lighten the workload of this occupational group.
The present thesis studied the factors affecting the well-being at work of social workers employed at comprehensive schools in South Karelia. We approached the subject through the use of four different themes that were explored utilizing the learning cafe method. The research meeting was attended by nine school social workers.
This thesis utilized qualitative research method and its goal was to produce information on the well-being at work of the social workers employed at the comprehensive schools in South Karelia and the ways in which well-being at work could be improved. Prior to collecting information and material on the work of school social workers as well as well-being at work, we researched prior scientific studies on these topics. Further studies could be conducted on the importance of collegial support, the management of psychosocial workload, and the effects of the COVID-19 pandemic on the work of school social workers.
Opinnäytetyössä kuvattiin Etelä-Karjalan alueen peruskouluissa toimivien kuraattorien työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Aihetta lähestyttiin neljällä eri teemalla, joita käsiteltiin learning cafe- menetelmää hyödyntäen. Tapaamiseen, jossa tiedonkeruu tapahtui, osallistui yhdeksän kuraattoria.
Opinnäytetyön lähestymistapana oli laadullisen tutkimus ja tarkoituksena oli tuottaa tietoa Etelä-Karjalan alueen kouluissa työskentelevien kuraattoreiden työhyvinvoinnista ja kuinka työhyvinvointiin voisi vaikuttaa. Ennen aineistonkeruuta tutustuttiin kuraattoreiden työhön sekä työhyvinvoinnin piirteisiin etsimällä eri tietokannoista tieteellisiä tutkimuksia ja –artikkeleita kyseisistä aiheista. Jatkotutkimusaiheina voisi tutkia lisää kollegiaalisen tuen merkitystä, psykososiaalisen kuormituksen hallintaa ja Covid-19 pandemian vaikutuksia kuraattorin työhön.
The present thesis studied the factors affecting the well-being at work of social workers employed at comprehensive schools in South Karelia. We approached the subject through the use of four different themes that were explored utilizing the learning cafe method. The research meeting was attended by nine school social workers.
This thesis utilized qualitative research method and its goal was to produce information on the well-being at work of the social workers employed at the comprehensive schools in South Karelia and the ways in which well-being at work could be improved. Prior to collecting information and material on the work of school social workers as well as well-being at work, we researched prior scientific studies on these topics. Further studies could be conducted on the importance of collegial support, the management of psychosocial workload, and the effects of the COVID-19 pandemic on the work of school social workers.