Tulevan asumisen ennakointi: asiakasymmärryksen lisääminen 55–70-vuotiaiden kohderyhmässä palvelumuotoilun keinoin
Sani, Maiju (2022)
Sani, Maiju
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123255
Tiivistelmä
Kymmenen vuoden päästä yli neljäsosa suomalaisista on yli 65-vuotiaita. Asumisen ennakointiin ja tulevan asumisen haasteisiin havahdutaan kuitenkin usein liian myöhään, silloin kun haasteisiin tarttuminen on jo hankalampaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Suomen Asumisen Apu ry. Yhdistyksen kaiken toiminnan päämääränä on ikääntyvien itsenäisen asumisen tukeminen. Yhdistys kannustaakin ikääntyviä pohtimaan omaa tulevaa asumistaan hyvissä ajoin, ennen haasteiden ilmaantumista.
Opinnäytetyön tutkimuksen kohderyhmäksi valikoituivat yhdistyksen toiveesta 55–70-vuotiaat Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla asuvat henkilöt. Opinnäytetyössä pyrittiin löytämään niitä keskeisiä tekijöitä ja tarpeita, jotka vaikuttavat valitun kohderyhmän asumisen ennakoitiin. Lisäksi tutkittiin, millainen merkitys kohderyhmäläisen omalla motivaatiolla on tulevan asumisen suunnittelussa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä, muotoiluluotaimia ja haastatteluja. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä valmiita analysointityökaluja, sekä jäsentelemällä tietoa samankaltaisuuskaavion avulla. Tutkimuksessa esiin nousseet kohderyhmän tarpeet jaoteltiin Maslow’n tarvehierarkiaa mukailleen viiteen eri osioon: fysiologiset tarpeet, turvallisuuden tarpeet, sosiaaliset tarpeet, arvostuksen tarpeet sekä itsensä toteuttamisen tarpeet. Näistä muodostui tulevan asumisen tarvehierarkia. Varsinkin asumisen fyysinen, henkinen ja taloudellinen turvallisuus nousivat tutkimuksessa esiin. Tutkimuksen perusteella luotiin myös motivaatioperustaiset asiakasprofiilit: kieltäjä, innostettava, pohdiskelija ja aktiivinen. Asiakasprofiilit luotiin nelikentälle kyvykkyyden ja muutoshalukkuuden mukaan. Korkea kyvykkyys ja muutoshalukkuus luovat parhaat edellytykset tulevan asumisen suunnitteluun (asiakasprofiilissa aktiivinen). Haasteellisin asiakasryhmä tulevan asumisen suunnittelun suhteen on matala kyvykkyys yhdistettynä matalaan muutoshalukkuuteen (asiakasprofiilissa kieltäjä). Kaksi muuta profiilia, innostettava ja pohdiskelija, ovat oikealla sisällöllä ja tuella mahdollista saada mukaan tulevan asumisen suunnitteluun.
Opinnäytetyössä kerättiin asiakasymmärrystä yhdistykselle, jotta se voi suunnitella parempia palveluita valitsemalleen kohderyhmälle. Opinnäytetyön toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia nykyisten palveluiden kehittämisessä, tai mahdollisten uusien palveluiden luomisessa. Ten years from now, more than a quarter of Finns will be over 65 years old. Challenges of housing for the elderly are often discovered too late, in terms of finding suitable solutions.
The commissioner of this thesis is Suomen Asumisen Apu ry. The aim of the association is to support independent housing for older people. The association encourages ageing people to plan their future housing well before it becomes challenging.
The objective of the thesis was to increase customer understanding in the selected target group. People living in Espoo, Helsinki and Vantaa aged 55 to 70 were selected to be in this target group. The purpose of this thesis was to find the key factors and the needs that may influence the planning of future housing. Also, the significance of the target group's own motivation for planning was examined.
A survey, design probes and interviews were used as research methods. The research data were analyzed using ready-made analysis tools, as well as combining and organizing information using an affinity diagram.
The study surveyed the needs, fears, and dreams of the target group in relation to future housing. These were placed in Maslow's hierarchy of needs so that it formed the needs hierarchy of future housing. In particular, the physical, mental, and economical safety of housing was emphasised in the study.
Motivation-based customer profiles were also created: denier, accepter, reflective and active. Motivation-based customer profiles help to see how the target group feels about future housing and its planning. The thesis collected customer understanding for the association so that it can develop existing services, or design new services for its customers.
Opinnäytetyön tutkimuksen kohderyhmäksi valikoituivat yhdistyksen toiveesta 55–70-vuotiaat Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla asuvat henkilöt. Opinnäytetyössä pyrittiin löytämään niitä keskeisiä tekijöitä ja tarpeita, jotka vaikuttavat valitun kohderyhmän asumisen ennakoitiin. Lisäksi tutkittiin, millainen merkitys kohderyhmäläisen omalla motivaatiolla on tulevan asumisen suunnittelussa.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyä, muotoiluluotaimia ja haastatteluja. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä valmiita analysointityökaluja, sekä jäsentelemällä tietoa samankaltaisuuskaavion avulla. Tutkimuksessa esiin nousseet kohderyhmän tarpeet jaoteltiin Maslow’n tarvehierarkiaa mukailleen viiteen eri osioon: fysiologiset tarpeet, turvallisuuden tarpeet, sosiaaliset tarpeet, arvostuksen tarpeet sekä itsensä toteuttamisen tarpeet. Näistä muodostui tulevan asumisen tarvehierarkia. Varsinkin asumisen fyysinen, henkinen ja taloudellinen turvallisuus nousivat tutkimuksessa esiin. Tutkimuksen perusteella luotiin myös motivaatioperustaiset asiakasprofiilit: kieltäjä, innostettava, pohdiskelija ja aktiivinen. Asiakasprofiilit luotiin nelikentälle kyvykkyyden ja muutoshalukkuuden mukaan. Korkea kyvykkyys ja muutoshalukkuus luovat parhaat edellytykset tulevan asumisen suunnitteluun (asiakasprofiilissa aktiivinen). Haasteellisin asiakasryhmä tulevan asumisen suunnittelun suhteen on matala kyvykkyys yhdistettynä matalaan muutoshalukkuuteen (asiakasprofiilissa kieltäjä). Kaksi muuta profiilia, innostettava ja pohdiskelija, ovat oikealla sisällöllä ja tuella mahdollista saada mukaan tulevan asumisen suunnitteluun.
Opinnäytetyössä kerättiin asiakasymmärrystä yhdistykselle, jotta se voi suunnitella parempia palveluita valitsemalleen kohderyhmälle. Opinnäytetyön toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia nykyisten palveluiden kehittämisessä, tai mahdollisten uusien palveluiden luomisessa.
The commissioner of this thesis is Suomen Asumisen Apu ry. The aim of the association is to support independent housing for older people. The association encourages ageing people to plan their future housing well before it becomes challenging.
The objective of the thesis was to increase customer understanding in the selected target group. People living in Espoo, Helsinki and Vantaa aged 55 to 70 were selected to be in this target group. The purpose of this thesis was to find the key factors and the needs that may influence the planning of future housing. Also, the significance of the target group's own motivation for planning was examined.
A survey, design probes and interviews were used as research methods. The research data were analyzed using ready-made analysis tools, as well as combining and organizing information using an affinity diagram.
The study surveyed the needs, fears, and dreams of the target group in relation to future housing. These were placed in Maslow's hierarchy of needs so that it formed the needs hierarchy of future housing. In particular, the physical, mental, and economical safety of housing was emphasised in the study.
Motivation-based customer profiles were also created: denier, accepter, reflective and active. Motivation-based customer profiles help to see how the target group feels about future housing and its planning. The thesis collected customer understanding for the association so that it can develop existing services, or design new services for its customers.