Hoitohenkilöstön RAI-osaaminen kotihoidon lähiesihenkilön arvioimana : Keski-Suomen hyvinvointialueen kotihoidon hoitohenkilöstön RAI-osaamisen nykytila, motivaatio ja osaamisen kehittäminen
Kauppinen, Katja (2022)
Kauppinen, Katja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111923164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111923164
Tiivistelmä
RAI-osaajaksi kehittymisen tavoitteena on RAI-järjestelmän periaatteiden hallinta sekä ymmärrys RAI-arvioinnin tarkoituksesta ja hyödyistä asiakkaan hoidon suunnittelussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata Keski-Suomen hyvinvointialueen kotihoidon lähiesihenkilöiden arvioimana hoitohenkilöstön RAI-osaamisen ja motivaation taso sekä kehittämistarpeet RAI-järjestelmän käyttöön. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa Keski-Suomen hyvinvointialueen koulutuskonseptiin RAI-osaamisen tarpeista ja sisällöistä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella.
Tutkimustulosten perusteella vastaajat arvioivat RAI-osaamisessa olevan osaamisen vajetta. RAI-järjestelmän tarkoituksesta ja käyttöalueista toivottiin syvempää osaamista, kuten miksi RAI-arviointeja tehdään, millaista tietoa mittareista saadaan ja mihin arviointituloksia käytetään. Kehittämiskohteena on oppia RAI-järjestelmän käyttöä sekä RAI-arviointien tulosten tulkitsemista ja hyödyntämistä asiakkaan hoito- ja palvelu-suunnitelman laatimisessa. Tulosten mukaan hoitohenkilöstön motivaatiossa RAIn käyttöön on parannettavaa. Osaamisen kehittymisen myötä motivaatio RAI-järjestelmän käyttöön lisääntyy.
Jatkokehittämisehdotuksina tutkimuksesta nousi esiin Keski-Suomen hyvinvointialueen hoitohenkilöstön RAI-tiedon hyödyntämistä hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa vertaamalla RAI-mittaritietoja asiakkaan hoidon tarpeen sanallisessa kuvaamisessa.
Tutkimustulosten perusteella vastaajat arvioivat RAI-osaamisessa olevan osaamisen vajetta. RAI-järjestelmän tarkoituksesta ja käyttöalueista toivottiin syvempää osaamista, kuten miksi RAI-arviointeja tehdään, millaista tietoa mittareista saadaan ja mihin arviointituloksia käytetään. Kehittämiskohteena on oppia RAI-järjestelmän käyttöä sekä RAI-arviointien tulosten tulkitsemista ja hyödyntämistä asiakkaan hoito- ja palvelu-suunnitelman laatimisessa. Tulosten mukaan hoitohenkilöstön motivaatiossa RAIn käyttöön on parannettavaa. Osaamisen kehittymisen myötä motivaatio RAI-järjestelmän käyttöön lisääntyy.
Jatkokehittämisehdotuksina tutkimuksesta nousi esiin Keski-Suomen hyvinvointialueen hoitohenkilöstön RAI-tiedon hyödyntämistä hoito- ja palvelusuunnitelman laatimisessa vertaamalla RAI-mittaritietoja asiakkaan hoidon tarpeen sanallisessa kuvaamisessa.