Tarinallisuus ja pelillisyys osana virtuaalitapahtuma-alustan elämyksellistämistä : pelillisen junamatka tarinakehyksen rakentaminen yritys X:n tapahtuma-alustalle
Pohjankoski, Hanna (2022)
Pohjankoski, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111622813
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan matkailualalla järjestettyjen virtuaalitapahtumien elämyksellisyyden kehittämistä tarinallisuuden ja pelillisyyden kautta. On huomattu, että virtuaalitapahtumiin osallistujien mielenkiinto herpaantuu helposti virtuaalisen sijaintinsa vuoksi. Tarinallisuudella ja pelillisyydellä voidaan vaikuttaa tähän. Tarinallisuus luo kehyksen ja rungon tapahtumalle, kun taas pelillisyys lisää motivaatiota ja mielenkiintoa tapahtumaa kohtaan.
Opinnäytetyö rakentuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä kahdesta työpajasta toimeksiantajan sekä heidän kahden asiakasyrityksensä kanssa. Työpajojen lähtökohtana ovat palvelumuotoilun menetelmiä, kuten erilaisia ideointi- ja visualisointityökaluja. Työpajoissa kartoitettiin tapahtumakävijän polku ja ideoitiin, mitä polkuun voisi lisätä, jotta tapahtumakokemus olisi elämyksellisempi.
Opinnäytetyön lopputulos on ehdotus tarinakehyksestä, johon on lisätty pelillisiä elementtejä. Tarinakehykseksi valikoitui junamatka. Toimeksiantaja voi hyödyntää ja jatkokehittää rakennettua tarinakehystä ja ideoita omassa kehitystyössään.
Opinnäytetyö rakentuu teoreettisesta viitekehyksestä sekä kahdesta työpajasta toimeksiantajan sekä heidän kahden asiakasyrityksensä kanssa. Työpajojen lähtökohtana ovat palvelumuotoilun menetelmiä, kuten erilaisia ideointi- ja visualisointityökaluja. Työpajoissa kartoitettiin tapahtumakävijän polku ja ideoitiin, mitä polkuun voisi lisätä, jotta tapahtumakokemus olisi elämyksellisempi.
Opinnäytetyön lopputulos on ehdotus tarinakehyksestä, johon on lisätty pelillisiä elementtejä. Tarinakehykseksi valikoitui junamatka. Toimeksiantaja voi hyödyntää ja jatkokehittää rakennettua tarinakehystä ja ideoita omassa kehitystyössään.