Ruokaturva ja kestävä ruokajärjestelmä : kyselytutkimus ruokaturvasta ja vastuullisesta kuluttajakäyttäytymisestä
Honkanen, Milla (2022)
Honkanen, Milla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111522686
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä kyselytutkimus kuluttajille koskien heidän tietämystään ruokaturvasta ja motivaatiostaan tehdä kestävää ruokajärjestelmää tukevia kulutusvalintoja. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, miten paljon kuluttajat tietävät ruokaturvasta käsitteenä, minkä verran kuluttajat noudattavat omassa arjessaan kestäviä kulutuskäytäntöjä ja onko vastaajien taustatekijöillä, kuten iällä tai asuinpaikkakunnalla, vaikutusta tietämykseen tai kulutustottumuksiin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Satokausi Media Oy, jonka Satokausikalenterin sosiaalisen median kanavia hyödyntäen haettiin kyselyyn vastauksia. Kyselyn validiteetin varmistamiseksi ennen kyselyn tekoa haastateltiin seitsemää alan asiantuntijaa, jotka avasivat ruokaturvan viitekehystä ja kertoivat aiheesta tehdyistä tutkimuksista. Opinnäytetyön kysely toteutettiin Trustmary-ohjelmistotyökalulla kesä–heinäkuun 2022 aikana. Vastauksia kyselyyn saatiin 1032.
Kyselytutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta voidaan todeta ruokaturvan olevan käsitteenä melko vieras, mutta kuluttajien olevan kiinnostuneita kestävyysteemoista. Kuluttajat kaipaavat lisää tietoa tuotteiden vastuullisuudesta, ja suuri osa kuluttajista on valmiita maksamaan nykyistä enemmän ruoasta, jos korkeampi hinta takaa tuotteen vastuullisuuden ja kotimaisen ruokatuotannon säilymisen.
Kuluttajan rooli ruokajärjestelmässä vaatii lisää laajempia tutkimuksia. Jotta muutosta saadaan aikaiseksi, on tärkeää selvittää, miten kuluttajat voivat toimillaan vaikuttaa alkutuotantoon ja sen kautta koko ruokajärjestelmäämme.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Satokausi Media Oy, jonka Satokausikalenterin sosiaalisen median kanavia hyödyntäen haettiin kyselyyn vastauksia. Kyselyn validiteetin varmistamiseksi ennen kyselyn tekoa haastateltiin seitsemää alan asiantuntijaa, jotka avasivat ruokaturvan viitekehystä ja kertoivat aiheesta tehdyistä tutkimuksista. Opinnäytetyön kysely toteutettiin Trustmary-ohjelmistotyökalulla kesä–heinäkuun 2022 aikana. Vastauksia kyselyyn saatiin 1032.
Kyselytutkimuksesta saatujen tulosten pohjalta voidaan todeta ruokaturvan olevan käsitteenä melko vieras, mutta kuluttajien olevan kiinnostuneita kestävyysteemoista. Kuluttajat kaipaavat lisää tietoa tuotteiden vastuullisuudesta, ja suuri osa kuluttajista on valmiita maksamaan nykyistä enemmän ruoasta, jos korkeampi hinta takaa tuotteen vastuullisuuden ja kotimaisen ruokatuotannon säilymisen.
Kuluttajan rooli ruokajärjestelmässä vaatii lisää laajempia tutkimuksia. Jotta muutosta saadaan aikaiseksi, on tärkeää selvittää, miten kuluttajat voivat toimillaan vaikuttaa alkutuotantoon ja sen kautta koko ruokajärjestelmäämme.