Naisopiskelijoiden asenteet johtajuutta ja johtamisroolia kohtaan
Inkinen, Louna (2022)
Inkinen, Louna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122477
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia asenteita Haaga-Helian ammattikorkeakoulun HR ja esimiestyön monimuoto- ja päivänaisopiskelijoilla on johtajuutta ja johtamisroolia kohtaan. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten naisopiskelijat suhtautuvat johtajuuteen ja miten halukkaita he ovat ottamaan johtamisroolin. Lisäksi tutkittiin, miten naisopiskelijat näkevät johtamisroolin osana omaa urapolkuaan. Kvantitatiivinen kyselytutkimus toteutettiin 4.5.-25.5.2022 aikana ja kyselyyn vastasi 47 henkeä.
Tutkimustulosten mukaan 98 prosenttia vastanneista naisopiskelijoista suhtautui johtajuuteen positiivisesti. 85 prosenttia vastaajista koki, ettei sukupuolella ole merkitystä johtamisessa ja kaikki vastaajat eli 100 prosenttia vastaajista oli joko täysin samaa tai samaa mieltä siitä, että naisjohtajat ovat hyviä työssään. Tutkimukseen vastanneiden naisopiskelijoiden mukaan johtohenkilöiden tulisi olla ihmiskeskeisiä, myötätuntoisia sekä tukea työntekijöiden kehitystä. Yli puolet eli 55 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että johtohenkilöiden tulisi olla kilpailuhenkisiä.
87 prosenttia tutkimukseen vastanneista naisopiskelijoista oli sitä mieltä, että he ovat halukkaita ottamaan johtamisroolin. Vastaajista noin puolella eli 51 prosentilla oli aikaisempaa kokemusta johtamisroolista. Tutkimustulosten mukaan kaikista kiinnostavimpina johtamisrooleina naisopiskelijat pitivät esihenkilön ja tiiminvetäjän rooleja. 66 prosenttia vastaajista olikin erittäin kiinnostunut työskentelemään esihenkilön roolissa ja 58 prosenttia tiiminvetäjän roolissa. 43 prosenttia vastaajista oli myös erittäin kiinnostunut työskentelemään projektipäällikön roolissa. 92 prosenttia vastaajista piti todennäköisenä sitä, että he tulevat työskentelemään johtamisroolissa tulevaisuudessa. Tutkimuksen tulosten mukaan yli puolet eli 60 prosenttia tutkimukseen vastanneista naisopiskelijoista halusi työskennellä tulevaisuudessa myös työntekijän roolissa.
Jatkotutkimusehdotuksena esitettiin muiden Haaga-Helian ammattikorkeakoulun tradenomisuuntautumisopintojen naisopiskelijoiden johtajuusasenteiden tutkimista ja mahdollista asenteiden vertailua eri suuntautumisopintojen välillä. Naisjohtajuusasenteita voitaisiin myös tutkia laadullisin menetelmin haastattelemalla naisopiskelijoita syvemmin heidän asenteisiinsa vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimustulosten mukaan 98 prosenttia vastanneista naisopiskelijoista suhtautui johtajuuteen positiivisesti. 85 prosenttia vastaajista koki, ettei sukupuolella ole merkitystä johtamisessa ja kaikki vastaajat eli 100 prosenttia vastaajista oli joko täysin samaa tai samaa mieltä siitä, että naisjohtajat ovat hyviä työssään. Tutkimukseen vastanneiden naisopiskelijoiden mukaan johtohenkilöiden tulisi olla ihmiskeskeisiä, myötätuntoisia sekä tukea työntekijöiden kehitystä. Yli puolet eli 55 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että johtohenkilöiden tulisi olla kilpailuhenkisiä.
87 prosenttia tutkimukseen vastanneista naisopiskelijoista oli sitä mieltä, että he ovat halukkaita ottamaan johtamisroolin. Vastaajista noin puolella eli 51 prosentilla oli aikaisempaa kokemusta johtamisroolista. Tutkimustulosten mukaan kaikista kiinnostavimpina johtamisrooleina naisopiskelijat pitivät esihenkilön ja tiiminvetäjän rooleja. 66 prosenttia vastaajista olikin erittäin kiinnostunut työskentelemään esihenkilön roolissa ja 58 prosenttia tiiminvetäjän roolissa. 43 prosenttia vastaajista oli myös erittäin kiinnostunut työskentelemään projektipäällikön roolissa. 92 prosenttia vastaajista piti todennäköisenä sitä, että he tulevat työskentelemään johtamisroolissa tulevaisuudessa. Tutkimuksen tulosten mukaan yli puolet eli 60 prosenttia tutkimukseen vastanneista naisopiskelijoista halusi työskennellä tulevaisuudessa myös työntekijän roolissa.
Jatkotutkimusehdotuksena esitettiin muiden Haaga-Helian ammattikorkeakoulun tradenomisuuntautumisopintojen naisopiskelijoiden johtajuusasenteiden tutkimista ja mahdollista asenteiden vertailua eri suuntautumisopintojen välillä. Naisjohtajuusasenteita voitaisiin myös tutkia laadullisin menetelmin haastattelemalla naisopiskelijoita syvemmin heidän asenteisiinsa vaikuttavista tekijöistä.