Uhka- ja väkivaltatilanteiden käsittely ensihoidon koulutuksessa
Grönlund, Anna (2022)
Grönlund, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722134
Tiivistelmä
Uhka- ja väkivaltatilanteet ovat yhä yleisempiä ensihoidossa. Uhka- ja/tai väkivaltatilanteiden esiintyvyyttä on jonkin verran tutkittu maailmalla. Maailmalla ensihoitajat joutuvat kohtaamaan yhä enenevissä määrin uhka- ja/tai väkivaltatilanteita, mutta mikä on nyt koulutettavien ensihoitajien tietotaito näissä tilanteissa toimimiseen?
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka laajasti ja millä tavoin uhka- ja/tai väkivaltatilanteita käsitellään ensihoitaja (AMK) -tutkinnon opetussuunnitelmassa, niin teoriaopetuksessa kuin käytännön harjoitteluissa.
Tutkimuksessa oli mukana kaikki kahdeksan Suomen ammattikorkeakoulua, joille on myönnetty ensihoidon koulutusvastuu. Tutkimuksen aineisto koottiin ammattikorkeakoulujen omilla verkkosivuilla olleista julkisista ensihoidon opetussuunnitelmista sekä haastattelemalla ensihoidon koulutusohjelman edustajia. Aineisto analysoitiin teemoittelulla. Tarkastelussa oli opintosuunnitelmien opintojaksot, niiden laajuus ja sisältö. Haastatteluilla haettiin opintojaksojen toteutukseen, sisältöön, opetusmenetelmiin ja opettamiseen liittyvää tarkentavaa tietoa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaikka opintokokonaisuudet olivat pääpiirteittäin samankaltaisia, oli opintojaksojen sisällöissä ja laajuuksissa erittäin isoja eroja. Myös opetusmenetelmissä oli vaihtelua eri oppilaitosten välillä.
Kehittämisehdotuksina esitetään valtakunnallisesti yhdenmukaista linjausta ensihoidon opetussuunnitelmaan uhka- ja/tai väkivaltatilanteiden osalta. Threats and violence situations are more and more common in the paramedic’s field. There has been some research of the incidence of threat and/or violence situations worldwide. And worldwide the paramedics must deal with threat and/or violence situations more frequently, but what is the knowledge of how to deal in these situations among today’s paramedic students? The purpose of the thesis is to research how widely and with what kind of methods are dealing with threat and/or violence situations be handled in paramedic (UAS) core of curriculum. Both on theory and hands-on bases.
All eight of the universities of applied science in Finland were part of the research. The material includes both the public material of the education on the UAS web pages, but also interviewing the spokesperson of the degree program. The material was analyzed with thematic analysis. The analysis did include the study modules and courses and their content. The execution, content and teaching methods were the focus points in the interviews.
The results of the research indicates, that even if the study module are mainly similar among the universities of applied science, there were huge differences in the content and in how much the subject was dealed with. There were also differences in how the subjects were teached. As a development propose we present a national uniform policy int the field of the curriculum of paramedic.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka laajasti ja millä tavoin uhka- ja/tai väkivaltatilanteita käsitellään ensihoitaja (AMK) -tutkinnon opetussuunnitelmassa, niin teoriaopetuksessa kuin käytännön harjoitteluissa.
Tutkimuksessa oli mukana kaikki kahdeksan Suomen ammattikorkeakoulua, joille on myönnetty ensihoidon koulutusvastuu. Tutkimuksen aineisto koottiin ammattikorkeakoulujen omilla verkkosivuilla olleista julkisista ensihoidon opetussuunnitelmista sekä haastattelemalla ensihoidon koulutusohjelman edustajia. Aineisto analysoitiin teemoittelulla. Tarkastelussa oli opintosuunnitelmien opintojaksot, niiden laajuus ja sisältö. Haastatteluilla haettiin opintojaksojen toteutukseen, sisältöön, opetusmenetelmiin ja opettamiseen liittyvää tarkentavaa tietoa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaikka opintokokonaisuudet olivat pääpiirteittäin samankaltaisia, oli opintojaksojen sisällöissä ja laajuuksissa erittäin isoja eroja. Myös opetusmenetelmissä oli vaihtelua eri oppilaitosten välillä.
Kehittämisehdotuksina esitetään valtakunnallisesti yhdenmukaista linjausta ensihoidon opetussuunnitelmaan uhka- ja/tai väkivaltatilanteiden osalta.
All eight of the universities of applied science in Finland were part of the research. The material includes both the public material of the education on the UAS web pages, but also interviewing the spokesperson of the degree program. The material was analyzed with thematic analysis. The analysis did include the study modules and courses and their content. The execution, content and teaching methods were the focus points in the interviews.
The results of the research indicates, that even if the study module are mainly similar among the universities of applied science, there were huge differences in the content and in how much the subject was dealed with. There were also differences in how the subjects were teached. As a development propose we present a national uniform policy int the field of the curriculum of paramedic.