Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen asiakaskokemuksen kehittämisessä
Järvinen, Jere (2022)
Järvinen, Jere
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101421214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101421214
Tiivistelmä
Organisaatiot pyrkivät jatkuvasti olemaan entistä tehokkaampia ja asiakaslähtöisempiä. Elämme digitalisoitumisen aikakautta, jossa uudistuvat digitaaliset työkalut ja asiakaskokemukset tarjoavat yritykselle kilpailuedun.
Kehittämishankkeen toimeksiantaja oli Kiitokori Oy, joka on Kausalassa sijaitseva erikoisvalmisteisia autokoreja valmistava yritys. Kehittämishankkeen tavoitteena oli hyödyntää virtuaalitodellisuutta asiakaskokemuksen kehittämisessä. Työssä tarkasteltiin sitä, miten virtuaalitodellisuus vaikuttaa asiakaskokemukseen, mitä lisäarvoa siitä on kohdeyritykselle ja miksi yritysten pitäisi olla kiinnostuneita siitä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin asiakaskokemusta, virtuaalitodellisuutta sekä muita laajennetun todellisuuden muotoja, jotka ovat lisätty todellisuus ja yhdistetty todellisuus. Teoreettinen viitekehys luotiin hyödyntämällä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita, haastatteluita ja Internet-lähteitä.
Kehittämishankkeessa luotiin virtuaalinen ympäristö, jonka asiakkaat ja työntekijät pääsivät kokemaan virtuaalilasien avulla. Virtuaalisena ympäristönä toimi Vertex G4 ohjelmalla suunniteltu asiakaskohtainen sisustussuunnitelma.
Aineistonkeruussa hyödynnettiin erilaisia aineistonkeruumenetelmiä, kuten haastatteluita, dokumentteja sekä kyselyitä. Kyselyitä ja haastatteluita suoritettiin kohdeorganisaatiolle ja asiakkaille. Tutkimustulokset antoivat vastaukset siihen, että virtuaalitodellisuus on asiakaskokemusta kehittävä työkalu, jonka avulla voidaan tehokkaammin luoda yhteinen visio lopputuotteesta, eli autokorin sisustuksesta ja varmistaa se, että asiakas ja yritys ovat ymmärtäneet toisiaan oikein. Suurin hyöty virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä saavutettiin suunnitteluprosessin alkuvaiheessa, jolloin autokorinvalmistusta ei ollut vielä aloitettu.
Kehittämishankkeen toimeksiantaja oli Kiitokori Oy, joka on Kausalassa sijaitseva erikoisvalmisteisia autokoreja valmistava yritys. Kehittämishankkeen tavoitteena oli hyödyntää virtuaalitodellisuutta asiakaskokemuksen kehittämisessä. Työssä tarkasteltiin sitä, miten virtuaalitodellisuus vaikuttaa asiakaskokemukseen, mitä lisäarvoa siitä on kohdeyritykselle ja miksi yritysten pitäisi olla kiinnostuneita siitä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin asiakaskokemusta, virtuaalitodellisuutta sekä muita laajennetun todellisuuden muotoja, jotka ovat lisätty todellisuus ja yhdistetty todellisuus. Teoreettinen viitekehys luotiin hyödyntämällä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita, haastatteluita ja Internet-lähteitä.
Kehittämishankkeessa luotiin virtuaalinen ympäristö, jonka asiakkaat ja työntekijät pääsivät kokemaan virtuaalilasien avulla. Virtuaalisena ympäristönä toimi Vertex G4 ohjelmalla suunniteltu asiakaskohtainen sisustussuunnitelma.
Aineistonkeruussa hyödynnettiin erilaisia aineistonkeruumenetelmiä, kuten haastatteluita, dokumentteja sekä kyselyitä. Kyselyitä ja haastatteluita suoritettiin kohdeorganisaatiolle ja asiakkaille. Tutkimustulokset antoivat vastaukset siihen, että virtuaalitodellisuus on asiakaskokemusta kehittävä työkalu, jonka avulla voidaan tehokkaammin luoda yhteinen visio lopputuotteesta, eli autokorin sisustuksesta ja varmistaa se, että asiakas ja yritys ovat ymmärtäneet toisiaan oikein. Suurin hyöty virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä saavutettiin suunnitteluprosessin alkuvaiheessa, jolloin autokorinvalmistusta ei ollut vielä aloitettu.