Ovelta ovelle myyntityö myyjän näkökulmasta
Kallioinen, Jaan (2022)
Kallioinen, Jaan
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092120346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092120346
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, että mitä hyötyä ovelta ovelle myyntikokemuksesta on työntekijöille, mistä syystä ovelta ovelle myyntiä kannattaisi tehdä ja kuinka käsitellä asiakkaiden esittämiä vastaväitteitä, sekä millaisia ominaisuuksia hyvältä myyjältä tulee löytyä. Työn tavoitteena on lisätä tietoisuutta ovelta ovelle myynnin hyödyistä opiskelijoille, nuorille, sekä myynnistä, myyntialasta ja yrittäjyydestä kiinnostuineille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelut toteutettiin sähköpostihaastatteluna, tällä tavoin haastateltavilta saatiin laajoja vastauksia, joita oli ajatuksella pohdittu ja analysoitu. Tarkoituksena oli saada haastateltavien omia ajatuksia ja mielipiteitä. Tutkimuksessa haastateltiin henkilöitä, jotka ovat aloittaneet ovelta ovelle myyntiuransa myyntiedustajina, ja sitä kautta ovat edenneet ajan saatossa vastuullisimpiin rooleihin. Näin kaikilta haastateltavilta löytyy omakohtaista kokemusta ovelta ovelle myyntitehtävän tuomasta opista ja kehityksestä, jonka avulla he ovat päässeet ammatillisesti etenemään urallaan.
Tutkimustulokset olivat laajoja ja tarkoituksenmukaisia, sillä kaikilta vastaajilta saatiin erilaisia vastauksia ja tutkimuksessa saatiin myös sellaisia tuloksia, mitä ei kirjallisuuslähteistä, eikä aikaisemmista tutkimuksista löydy. Tulosten perusteella ovelta ovelle myyntikokemus kasvattaa erityisesti ammatillisesti, mutta myös henkisesti siviilielämää varten.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Haastattelut toteutettiin sähköpostihaastatteluna, tällä tavoin haastateltavilta saatiin laajoja vastauksia, joita oli ajatuksella pohdittu ja analysoitu. Tarkoituksena oli saada haastateltavien omia ajatuksia ja mielipiteitä. Tutkimuksessa haastateltiin henkilöitä, jotka ovat aloittaneet ovelta ovelle myyntiuransa myyntiedustajina, ja sitä kautta ovat edenneet ajan saatossa vastuullisimpiin rooleihin. Näin kaikilta haastateltavilta löytyy omakohtaista kokemusta ovelta ovelle myyntitehtävän tuomasta opista ja kehityksestä, jonka avulla he ovat päässeet ammatillisesti etenemään urallaan.
Tutkimustulokset olivat laajoja ja tarkoituksenmukaisia, sillä kaikilta vastaajilta saatiin erilaisia vastauksia ja tutkimuksessa saatiin myös sellaisia tuloksia, mitä ei kirjallisuuslähteistä, eikä aikaisemmista tutkimuksista löydy. Tulosten perusteella ovelta ovelle myyntikokemus kasvattaa erityisesti ammatillisesti, mutta myös henkisesti siviilielämää varten.