Kun Dragonborn-barbaari tulikin puhuneeksi : opinnäytetyö lauta- ja roolipelien vaikutuksista matalan kynnyksen mielenterveystyössä
Mutka, Ville; (2022)
Mutka, Ville
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320108
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Emy ry:n toiminnanohjaajan ja asiakkaiden kokemuksia lauta- ja roolipelien hyödyntämisestä asiakkaiden kanssa toteutettavassa matalan kynnyksen mielenterveystyössä. Opinnäytetyön keskeisin tavoite oli tuottaa tietoa Emy ry:lle ja sosiaali-, kasvatus- ja terveysalalle lauta- ja roolipelien vaikutuksista Emy ry:ssä toteutettavassa mielenterveystyössä. Opinnäytetyön toiseksi tavoitteeksi nousi selvittää, millaiset tekijät lauta- ja roolipeleissä tuottavat näitä vaikutuksia.
Emy ry:n asiakkaiden kokemusten kartoittamisen lisäksi aineisto koottiin haastattelemalla Emy ry:n toiminnanohjaajaa. Aineistoa analysoitiin laadullisen tutkimuksen keinoin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tuloksia peilattiin pelaamisen, pelillisyyden, pelillistämisen, lauta- ja roolipelien ja mielenterveyden teoriapohjaan. Tutkimustulosten perusteella lauta- ja roolipeleillä on kommunikaatiota, ryhmäytymistä ja toisiin ihmisiin tutustumista edistäviä vaikutuksia. Lauta- ja roolipelien kautta voi myös oppia erilaisia taitoja, kuten Twenty First-Century Learning -taitoja, jotka vertautuvat hyvän mielenterveyden suojatekijöihin. Näiden vaikutusten kannalta keskeistä ovat lauta- ja roolipelien antamat kontekstit, jotka mahdollistavat ja tuottavat edellä mainittuja vaikutuksia. Tutkimustulosten pohjalta lauta- ja roolipelien hyödyntäminen esimerkiksi peruskouluissa voisi vahvistaa siellä jo muutenkin opetettavien Twenty First-Century Learning -taitojen oppimista ja sitä myötä edistää oppilaiden mielenterveyttä.
Emy ry:n asiakkaiden kokemusten kartoittamisen lisäksi aineisto koottiin haastattelemalla Emy ry:n toiminnanohjaajaa. Aineistoa analysoitiin laadullisen tutkimuksen keinoin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tuloksia peilattiin pelaamisen, pelillisyyden, pelillistämisen, lauta- ja roolipelien ja mielenterveyden teoriapohjaan. Tutkimustulosten perusteella lauta- ja roolipeleillä on kommunikaatiota, ryhmäytymistä ja toisiin ihmisiin tutustumista edistäviä vaikutuksia. Lauta- ja roolipelien kautta voi myös oppia erilaisia taitoja, kuten Twenty First-Century Learning -taitoja, jotka vertautuvat hyvän mielenterveyden suojatekijöihin. Näiden vaikutusten kannalta keskeistä ovat lauta- ja roolipelien antamat kontekstit, jotka mahdollistavat ja tuottavat edellä mainittuja vaikutuksia. Tutkimustulosten pohjalta lauta- ja roolipelien hyödyntäminen esimerkiksi peruskouluissa voisi vahvistaa siellä jo muutenkin opetettavien Twenty First-Century Learning -taitojen oppimista ja sitä myötä edistää oppilaiden mielenterveyttä.