Mielen hyvinvoinnin tukeminen ammattikorkeakouluopiskelijoille: verkkointervention sisällöllinen rakenne
Helenius, Sirpa (2022)
Helenius, Sirpa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090519870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090519870
Tiivistelmä
Korkeakouluopiskelijoiden mielenterveysongelmat haastavat paitsi opiskeluterveydenhuoltoa, myös korkeakouluja pohtimaan keinoja, millä tavalla tukea opiskelijoita jaksamaan paremmin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda sellaisen verkkointervention sisältö, joka tukee korkeakouluopiskelijoiden mielen hyvinvointia. Tavoitteena on kehittää verkkointervention sisällöllinen rakenne, jota voi käyttää korkeakoulun ennaltaehkäisevissä hyvinvointipalveluissa. Tutkimus tehtiin systemoituna kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaut suoritettiin kuuteen tietokantaan: Medline, Academic Searh Elite, ApaPsycinfo, CINAHL, ApaPsycAtricles sekä Medic. Tutkimukset analysoitiin teema-analyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että mielen hyvinvointia voi tukea lisäämällä tietoisuustaitoja, käyttämällä tunnetyöskentelyssä positiiviseen psykologiaan pohjautuvia harjoitteita ja työstämällä ajatuksia. Lisäksi tutkimustuloksista käy ilmi, että ohjaamalla opiskelijoita työstämään toiminnan ja tunteiden välistä yhteyttä, mielenterveys kohenee. Mielenterveystietoisuus lisää ymmärrystä ja edesauttaa hoidon piiriin hakeutumista tarvittaessa. Arvotyöskentely sekä sosiaalisiin suhteisiin ja vuorovaikutukseen satsaaminen lisäävät elämän merkityksellisyydenkokemusta.
Positiivinen mielenterveys on voimavara, jota on mahdollista tukea. Verkkointerventio mahdollistaa saavutettavuuden lisäksi tehokkaan ja kohdennetun mahdollisuuden mielen hyvinvoinnin tukemiseksi. Perinteisen kasvotusten annetun yksilöohjauksen ja edukaation rinnalla verkkointerventiot ovat kustannustehokkaita. Korkeakouluopiskelijoiden positiivista mielenterveyttä kannattaa tukea heidän opintojensa edistämiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda sellaisen verkkointervention sisältö, joka tukee korkeakouluopiskelijoiden mielen hyvinvointia. Tavoitteena on kehittää verkkointervention sisällöllinen rakenne, jota voi käyttää korkeakoulun ennaltaehkäisevissä hyvinvointipalveluissa. Tutkimus tehtiin systemoituna kirjallisuuskatsauksena. Tiedonhaut suoritettiin kuuteen tietokantaan: Medline, Academic Searh Elite, ApaPsycinfo, CINAHL, ApaPsycAtricles sekä Medic. Tutkimukset analysoitiin teema-analyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että mielen hyvinvointia voi tukea lisäämällä tietoisuustaitoja, käyttämällä tunnetyöskentelyssä positiiviseen psykologiaan pohjautuvia harjoitteita ja työstämällä ajatuksia. Lisäksi tutkimustuloksista käy ilmi, että ohjaamalla opiskelijoita työstämään toiminnan ja tunteiden välistä yhteyttä, mielenterveys kohenee. Mielenterveystietoisuus lisää ymmärrystä ja edesauttaa hoidon piiriin hakeutumista tarvittaessa. Arvotyöskentely sekä sosiaalisiin suhteisiin ja vuorovaikutukseen satsaaminen lisäävät elämän merkityksellisyydenkokemusta.
Positiivinen mielenterveys on voimavara, jota on mahdollista tukea. Verkkointerventio mahdollistaa saavutettavuuden lisäksi tehokkaan ja kohdennetun mahdollisuuden mielen hyvinvoinnin tukemiseksi. Perinteisen kasvotusten annetun yksilöohjauksen ja edukaation rinnalla verkkointerventiot ovat kustannustehokkaita. Korkeakouluopiskelijoiden positiivista mielenterveyttä kannattaa tukea heidän opintojensa edistämiseksi.