Esteettömyyden kehittäminen GreenStar Hotel Vaasassa
Hirvelä, Juuso (2022)
Hirvelä, Juuso
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072819324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072819324
Tiivistelmä
Esteettömyys on yksi hyvinvointiyhteiskunnan ja tasa-arvoisen elämän kulmakivistä. Kaikilla ihmisillä tulee olla oikeus saada palvelua ja käyttää palveluita huolimatta heidän fyysisestä kunnostaan ja kyvystään liikkua. Tämän opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten GreenStar Hotel Vaasa ja sen tarjoamat palvelut soveltuvat liikuntarajoitteiselle ihmiselle. Tarkoituksena oli löytää hotellin esteettömyyspuolesta sekä hyviä, jo toimi via asioita, mutta myös kehityskohteita kaipaavia seikkoja. Hotelli on verrattain uusi, vuoden 2019 lopulla avattu, eikä siellä ole vielä ehditty tehdä täysmittaista kartoitusta hotelliin valikoitujen esteettömyysaspektien toiminnasta.
Tutkimus toteutettiin havainnoimalla GreenStar Vaasan esteettömyyttä paikan päällä kolmen henkilön ryhmällä, johon kuuluivat kirjoittajan lisäksi kaksi esteettömyyden omakohtaista asiantuntijaa. Havainnot kirjattiin käsin ylös ja havaintojen perusteella tehtiin kooste hotellin vahvuuksista ja kehityskohteista. Havainnoinnin tuloksista kävi ilmi, että GreenStar on onnistunut kehittämään esteettömän palvelupakettinsa hyvään kuntoon, mutta myös parannettavaa joltain osin jäi. Palvelun laadussa ei ollut moitittavaa, mutta osa hotellin muista ratkaisuista oli havainnoitsijakaksikon mielestä hieman puutteellisia. Tutkimustulosten ja havainnoitsijoiden palautteen perusteella GreenStar Vaasa pystyykin kehittämään palvelukokonaisuuttaan ja antamaan tulevaisuuden esteettömille asiakkaille parhaan mahdollisen majoittumiskokemuksen.
Tutkimus toteutettiin havainnoimalla GreenStar Vaasan esteettömyyttä paikan päällä kolmen henkilön ryhmällä, johon kuuluivat kirjoittajan lisäksi kaksi esteettömyyden omakohtaista asiantuntijaa. Havainnot kirjattiin käsin ylös ja havaintojen perusteella tehtiin kooste hotellin vahvuuksista ja kehityskohteista. Havainnoinnin tuloksista kävi ilmi, että GreenStar on onnistunut kehittämään esteettömän palvelupakettinsa hyvään kuntoon, mutta myös parannettavaa joltain osin jäi. Palvelun laadussa ei ollut moitittavaa, mutta osa hotellin muista ratkaisuista oli havainnoitsijakaksikon mielestä hieman puutteellisia. Tutkimustulosten ja havainnoitsijoiden palautteen perusteella GreenStar Vaasa pystyykin kehittämään palvelukokonaisuuttaan ja antamaan tulevaisuuden esteettömille asiakkaille parhaan mahdollisen majoittumiskokemuksen.