Henkilöstön kokemus organisaatiokulttuurista Case LähiTapiola PKS
Lahti, Noora (2021)
Lahti, Noora
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022071219252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022071219252
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin suomalaisen asiantuntijaorganisaation yrityskulttuuria. Tavoitteena oli konkretisoida kohdeyrityksen organisaatiokulttuurin piirteitä ja ehdottaa toimenpiteitä, joilla kulttuuri ja luottamus kasvaisivat ja tukisivat yhtiön strategisia tavoitteita entistä paremmin.
Organisaatiokulttuurin perustehtävä on sosiaalisen järjestyksen luominen. Se vastaa kysymykseen keitä ja millaisia me tässä organisatiossa olemme, ja miten tässä työyhteisössä on sopivaa käyttäytyä. Jokaiseen organisaatioon kehittyy omanlaisensa kulttuuri, joka muodostuu arvoista, asenteista, toimintamalleista ja uskomuksista. Kun organisaatiot tänä päivänä toimivat ympäristössä, joka elää ja muuttuu koko ajan, edustaa organisaatiokulttuuri myös jatkuvuutta.
Vastuu organisaatiokulttuurin kehittämisestä tai muuttamisesta on johdolla. Muutos on mahdollista, kun tunnetaan olemassa oleva kulttuuri ja ymmärretään, miten se vaikuttaa koko työyhteisön toimintaan. Organisaatiokulttuurin kehittäminen vaatii pitkäjänteistä ohjausta ja esihenkilöiden esimerkkiä. Toisaalta kulttuuri luodaan yhdessä ja johdon onkin hyvä rakentaa uusia toimintamalleja yhdessä henkilöstön kanssa. Vuorovaikutuksen ja osallistamisen myötä, työntekijät sitoutuvat yhteiseen tekemiseen ja luottamus kasvaa.
Sen lisäksi että luottamus tukee työhyvinvointia, on se yksi organisaatiokulttuurin peruselementti. Kun luottamus on vahvaa myös turvallisuuden tunne, vahvistuu ja työntekijä uskaltaa olla oma itsensä, kokeilla, oppia ja luoda uutta. Luottamus voi lisätä työntekijän motivaatiota ja tavoitteellisuutta jopa enemmän kuin ulkoiset kannustimet. Luottamus näkyy aina suorituksissa ja siten myös organisaation tuloksissa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä osana suurempaa henkilöstökokemuksen kehittämishanketta. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin organisaatiokulttuuria erilaisten määritelmien ja mallien kautta. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Geert Hofsteden kulttuuriominaisuuksien ulottuvuuksia.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat, että LähiTapiola Pääkaupunkiseudussa vallitsee terve organisaatiokulttuuri, jota kuvaa avoin keskustelukulttuuri ja ihmislähtöisyys. Luottamus näkyy ideoiden esittämisessä, muutosten hyväksymisessä ja sääntöjen yhdenmukaisuudessa. Strategisia tavoitteita tukisi kuitenkin yhteistyön ja viestinnän parantaminen eri toimintojen ja tiimien välillä. Se kasvattaisi luottamusta organisaatioon ja kollegoihin.
Organisaatiokulttuurin perustehtävä on sosiaalisen järjestyksen luominen. Se vastaa kysymykseen keitä ja millaisia me tässä organisatiossa olemme, ja miten tässä työyhteisössä on sopivaa käyttäytyä. Jokaiseen organisaatioon kehittyy omanlaisensa kulttuuri, joka muodostuu arvoista, asenteista, toimintamalleista ja uskomuksista. Kun organisaatiot tänä päivänä toimivat ympäristössä, joka elää ja muuttuu koko ajan, edustaa organisaatiokulttuuri myös jatkuvuutta.
Vastuu organisaatiokulttuurin kehittämisestä tai muuttamisesta on johdolla. Muutos on mahdollista, kun tunnetaan olemassa oleva kulttuuri ja ymmärretään, miten se vaikuttaa koko työyhteisön toimintaan. Organisaatiokulttuurin kehittäminen vaatii pitkäjänteistä ohjausta ja esihenkilöiden esimerkkiä. Toisaalta kulttuuri luodaan yhdessä ja johdon onkin hyvä rakentaa uusia toimintamalleja yhdessä henkilöstön kanssa. Vuorovaikutuksen ja osallistamisen myötä, työntekijät sitoutuvat yhteiseen tekemiseen ja luottamus kasvaa.
Sen lisäksi että luottamus tukee työhyvinvointia, on se yksi organisaatiokulttuurin peruselementti. Kun luottamus on vahvaa myös turvallisuuden tunne, vahvistuu ja työntekijä uskaltaa olla oma itsensä, kokeilla, oppia ja luoda uutta. Luottamus voi lisätä työntekijän motivaatiota ja tavoitteellisuutta jopa enemmän kuin ulkoiset kannustimet. Luottamus näkyy aina suorituksissa ja siten myös organisaation tuloksissa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä osana suurempaa henkilöstökokemuksen kehittämishanketta. Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin organisaatiokulttuuria erilaisten määritelmien ja mallien kautta. Teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Geert Hofsteden kulttuuriominaisuuksien ulottuvuuksia.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat, että LähiTapiola Pääkaupunkiseudussa vallitsee terve organisaatiokulttuuri, jota kuvaa avoin keskustelukulttuuri ja ihmislähtöisyys. Luottamus näkyy ideoiden esittämisessä, muutosten hyväksymisessä ja sääntöjen yhdenmukaisuudessa. Strategisia tavoitteita tukisi kuitenkin yhteistyön ja viestinnän parantaminen eri toimintojen ja tiimien välillä. Se kasvattaisi luottamusta organisaatioon ja kollegoihin.