Ruoan verkkokaupan kehittyminen koronaviruspandemian aikana : case: K-Supermarket Hollola
Hyttinen, Nea (2022)
Hyttinen, Nea
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022071019246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022071019246
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten K-Supermarket Hollolan ruoan verkkokauppa on kehittynyt koronaviruspandemian aikana. Opinnäytetyön tavoitteen saavuttamiseksi ruoan verkkokaupan kehitystä tutkittiin asiakaskokemuksen ja liiketoiminnan näkökulmista.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin päivittäistavarakauppaan, ruoan verkkokauppaan, asiakaskokemukseen sekä opinnäytetyön toimeksiantajaan K-Supermarket Hollolaan liittyviä aiheita. Valittujen aiheiden tavoitteena oli johdattaa lukijaa loogisessa järjestyksessä läpi tutkimuksen.
Osana tutkimusta toteutettiin asiakaskysely K-Supermarket Hollolan ruoan verkkokauppaa käyttäneille asiakkaille Google Forms -työkalulla. Kyselyn avulla selvitettiin, miten koronaviruspandemia on vaikuttanut asiakaskokemukseen. Liiketoiminnan kehitystä tutkittiin työssä Qlik Sense -työkalulla, joka sisälsi kootusti K-Supermarket Hollolan verkkokaupan myynnin raportit viimeisen kahden vuoden ajalta.
Toteutetun tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että K-Supermarket Hollolan ruoan verkkokauppa kehittyi koronaviruspandemian myötä liiketaloudellisesti kannattavammaksi. Tutkimuksessa osoitettiin myös, että ruoan verkkokauppa vakiinnutti jalansijan ihmisten arjessa pandemian aikana. The purpose of the thesis was to find out how the online grocery store of K-Supermarket Hollola developed during the coronavirus pandemic. The subject was researched from two different viewpoints to achieve the purpose. The chosen viewpoints were customer experience and business.
The theoretical framework contained topics related to the grocery store, online grocery store, customer experience and the employer of the thesis K-Supermarket Hollola. The chosen topics are intended to guide the reader in a logical order throughout the study.
The intention of researching customer experience and business viewpoints was to solve how the pandemic affected them. This was achieved by creating a customer survey questionnaire about the usage of the online grocery store and analyzing business statistics. Compilation of both viewpoints was accomplished with the help of tools Google Forms and Qlik Sense.
Based on the study, the online grocery store of K-Supermarket Hollola became more profitable during the coronavirus pandemic. The conclusion was that the online grocery store has established a foothold in people's lives.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin päivittäistavarakauppaan, ruoan verkkokauppaan, asiakaskokemukseen sekä opinnäytetyön toimeksiantajaan K-Supermarket Hollolaan liittyviä aiheita. Valittujen aiheiden tavoitteena oli johdattaa lukijaa loogisessa järjestyksessä läpi tutkimuksen.
Osana tutkimusta toteutettiin asiakaskysely K-Supermarket Hollolan ruoan verkkokauppaa käyttäneille asiakkaille Google Forms -työkalulla. Kyselyn avulla selvitettiin, miten koronaviruspandemia on vaikuttanut asiakaskokemukseen. Liiketoiminnan kehitystä tutkittiin työssä Qlik Sense -työkalulla, joka sisälsi kootusti K-Supermarket Hollolan verkkokaupan myynnin raportit viimeisen kahden vuoden ajalta.
Toteutetun tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että K-Supermarket Hollolan ruoan verkkokauppa kehittyi koronaviruspandemian myötä liiketaloudellisesti kannattavammaksi. Tutkimuksessa osoitettiin myös, että ruoan verkkokauppa vakiinnutti jalansijan ihmisten arjessa pandemian aikana.
The theoretical framework contained topics related to the grocery store, online grocery store, customer experience and the employer of the thesis K-Supermarket Hollola. The chosen topics are intended to guide the reader in a logical order throughout the study.
The intention of researching customer experience and business viewpoints was to solve how the pandemic affected them. This was achieved by creating a customer survey questionnaire about the usage of the online grocery store and analyzing business statistics. Compilation of both viewpoints was accomplished with the help of tools Google Forms and Qlik Sense.
Based on the study, the online grocery store of K-Supermarket Hollola became more profitable during the coronavirus pandemic. The conclusion was that the online grocery store has established a foothold in people's lives.