Hiukka Hyvä : vaihtoehtoinen brändi-ilmekonsepti
Linna, Ella (2022)
Linna, Ella
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017284
Tiivistelmä
Visuaalinen brändi-ilme on osa brändin identiteettiä ja sen yhtenäinen ulkoasu vahvistaa brändin asemaa, sanoman välittymistä ja luotettavuutta. Tässä opinnäytteessä suunniteltiin ja toteutettiin vaihtoehtoinen brändi-ilmekonsepti Hiukka Hyvä -hankkeelle. Opinnäytteessä raportoidaan prosessista, jossa vaihtoehtoinen brändi-ilmekonsepti luotiin, ja kerrotaan sen etenemisestä ja työn tuloksista.
Opinnäytetyöprosessin alussa perehdyttiin brändäämisen perusteisiin ja tehtiin vertailuanalyysi sen selvittämiseksi, millaisia saman asian äärellä olevia muita toimijoita on olemassa. Brändi-ilmeen tulee perustua brändin olemukseen, jotta se voi heijastaa niitä arvoja ja ominaisuuksia, joiden takana brändi seisoo. Tämän vuoksi taustatutkimus keskittyi brändin määritelmään, sen merkitykseen ja siihen, mitä se tarkoittaa Hiukka Hyvän kohdalla. Taustatutkimuksen pohjalta lähdettiin rakentamaan brändin visuaalisen ilmeen konseptia. Visuaalisen ilmeen konsepti sisältää brändivärit, typografian, yritystunnuksen, kuvat ja kuvituksen, ja sitä voidaan soveltaa esimerkiksi nettisivuilla ja painetussa materiaalissa.
Lopputuloksena syntyi vaihtoehtoinen brändi-ilmekonsepti, jota toimeksiantaja voi hyödyntää omassa toiminnassaan. Brändi-ilmekonseptissa huomioidaan laajasti brändin eri tarpeet ja Hiukka Hyvän toiminnan asettamat vaatimukset. Konseptia voidaan käyttää sellaisenaan heti, ja tarvittaessa jatkokehittää sitä tulevaisuuden tarpeita varten.
Opinnäytetyöprosessin alussa perehdyttiin brändäämisen perusteisiin ja tehtiin vertailuanalyysi sen selvittämiseksi, millaisia saman asian äärellä olevia muita toimijoita on olemassa. Brändi-ilmeen tulee perustua brändin olemukseen, jotta se voi heijastaa niitä arvoja ja ominaisuuksia, joiden takana brändi seisoo. Tämän vuoksi taustatutkimus keskittyi brändin määritelmään, sen merkitykseen ja siihen, mitä se tarkoittaa Hiukka Hyvän kohdalla. Taustatutkimuksen pohjalta lähdettiin rakentamaan brändin visuaalisen ilmeen konseptia. Visuaalisen ilmeen konsepti sisältää brändivärit, typografian, yritystunnuksen, kuvat ja kuvituksen, ja sitä voidaan soveltaa esimerkiksi nettisivuilla ja painetussa materiaalissa.
Lopputuloksena syntyi vaihtoehtoinen brändi-ilmekonsepti, jota toimeksiantaja voi hyödyntää omassa toiminnassaan. Brändi-ilmekonseptissa huomioidaan laajasti brändin eri tarpeet ja Hiukka Hyvän toiminnan asettamat vaatimukset. Konseptia voidaan käyttää sellaisenaan heti, ja tarvittaessa jatkokehittää sitä tulevaisuuden tarpeita varten.