Virhevastuu käytetyn auton kaupassa
Keränen, Henri (2022)
Keränen, Henri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060916963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060916963
Tiivistelmä
Käytetyn auton kauppaa koskevat yhteydenotot ovat edelleen suurin yksittäinen osa-alue Kuluttajaneuvontaan saapuvista yhteydenotoista. Prosentuaalisesti autoja koskevat yhteydenotot ovat viime vuosina olleet n. 20–25 % kaikista yhteydenotoista. Kuluttajansuojalain muutokset toivat kuluttajalle vielä entistä enemmän vaihtoehtoja virheiden oikaisuun, joten yhteydenotoilta tuskin vältytään jatkossakaan.
Opinnäytetyössä perehdyttiin käytetyn auton kaupan virhetilanteisiin, Kuluttajansuojalain muutoksiin sekä yrityksen & asiakkaan toimintakeinoihin virhetilanteiden oikaisussa. Aihetta lähestyttiin oikeusdogmaattisesta näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä työssä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Aineistoa kerättiin perehtymällä olemassa olevaan lainsäädäntöön, virhesäädöksiin sekä artikkeleihin.
Työn ensimmäiset kappaleet käsittelevät olemassa olevaa lainsäädäntöä ja sen muutoksia sekä virhesäädöksiä. Tämän jälkeen työssä keskitytään asiakkaan sekä yrityksen toimintakeinoihin, esittelemällä mm. kuluttajaneuvontaa sekä kuluttajariitalautakuntaa. Opinnäytetyön lopuksi tutustutaan kolmeen esimerkkitapaukseen ja nidotaan huomiot teorian ja käytännön osalta yksinkertaiseen muotoon.
Työssä havainnollistettiin olemassa olevaa lainsäädäntöä käytännön toimenpiteisiin ja pyrittiin yksinkertaistamaan virheiden oikaisuun vaikuttavia keinoja niin asiakkaan kuin yrityksen näkökulmasta. Keskeisenä osa-alueena painotettiin myös Kuluttajansuojalain muutoksia sekä uusia virhesäädöksiä liittyen käytetyn auton kauppaan.
Opinnäytetyössä perehdyttiin käytetyn auton kaupan virhetilanteisiin, Kuluttajansuojalain muutoksiin sekä yrityksen & asiakkaan toimintakeinoihin virhetilanteiden oikaisussa. Aihetta lähestyttiin oikeusdogmaattisesta näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä työssä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusmenetelmä. Aineistoa kerättiin perehtymällä olemassa olevaan lainsäädäntöön, virhesäädöksiin sekä artikkeleihin.
Työn ensimmäiset kappaleet käsittelevät olemassa olevaa lainsäädäntöä ja sen muutoksia sekä virhesäädöksiä. Tämän jälkeen työssä keskitytään asiakkaan sekä yrityksen toimintakeinoihin, esittelemällä mm. kuluttajaneuvontaa sekä kuluttajariitalautakuntaa. Opinnäytetyön lopuksi tutustutaan kolmeen esimerkkitapaukseen ja nidotaan huomiot teorian ja käytännön osalta yksinkertaiseen muotoon.
Työssä havainnollistettiin olemassa olevaa lainsäädäntöä käytännön toimenpiteisiin ja pyrittiin yksinkertaistamaan virheiden oikaisuun vaikuttavia keinoja niin asiakkaan kuin yrityksen näkökulmasta. Keskeisenä osa-alueena painotettiin myös Kuluttajansuojalain muutoksia sekä uusia virhesäädöksiä liittyen käytetyn auton kauppaan.