Hyvinvointia arkeen : toimintamallin toteuttaminen nuorten itsenäistymiseksi
Hyrkkänen, Sini; Ilmaniemi, Meri (2022)
Hyrkkänen, Sini
Ilmaniemi, Meri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716186
Tiivistelmä
Nuorten itsenäistymisen tukeminen sekä nuorten syrjäytymisen ennaltaehkäiseminen on ollut ajankohtainen aihe jo vuosien ajan. Yhä useampi nuori kärsii mielenterveyden häiriöistä, joiden tunnistaminen ja hoito ajoissa ovat nuorten kohdalla äärimmäisen tärkeää.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa käytännössä Heikan ja Pulkkisen vuonna 2014 opinnäytetyössään luoma Hyvinvointia arkeen – Toimintamalli käytännössä. Opinnäytetyössä käsiteltiin nuorten hyvinvointia, arjenhallintaa, elämäntaitoja ja itsenäistymistä sekä päihteiden käyttöä ja psyykkistä hyvinvointia.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin 3 viikon aikana Lappeenrannassa nuorten kuntoutumisyksikössä 18–30-vuotiaiden nuorten aikuisten kanssa. Toimintamalli toteutettiin suljettuna pienryhmänä, joka saadun palautteen perusteella osoittautui hyväksi ja toimivaksi tavaksi. Kuntoutumisyksikön antaman palautteen perusteella opinnäytetyötä voidaan jatkossa hyödyntää toteuttamalla toimintamalli yksilötapaamisina.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa käytännössä Heikan ja Pulkkisen vuonna 2014 opinnäytetyössään luoma Hyvinvointia arkeen – Toimintamalli käytännössä. Opinnäytetyössä käsiteltiin nuorten hyvinvointia, arjenhallintaa, elämäntaitoja ja itsenäistymistä sekä päihteiden käyttöä ja psyykkistä hyvinvointia.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin 3 viikon aikana Lappeenrannassa nuorten kuntoutumisyksikössä 18–30-vuotiaiden nuorten aikuisten kanssa. Toimintamalli toteutettiin suljettuna pienryhmänä, joka saadun palautteen perusteella osoittautui hyväksi ja toimivaksi tavaksi. Kuntoutumisyksikön antaman palautteen perusteella opinnäytetyötä voidaan jatkossa hyödyntää toteuttamalla toimintamalli yksilötapaamisina.