Yritysten ja järjestöjen yhteistyön mahdollisuudet
Oppong, Angelina (2022)
Oppong, Angelina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060615588
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajan Goodwill ry:n tarkoituksena on luoda hyviä käytäntöjä järjestöjen ja yritysten yhteistyön sujuvuuden edesauttamiseksi. Työn tarkoituksena oli löytää hyviä käytäntöjä innostaakseen sekä helpottaakseen yhteistyötä yritysten ja järjestöjen välillä.
Tietoperustassa määriteltiin yritysvastuu ja siihen liittyviä käsitteitä sekä esiteltiin eri yhteistyön muotoja yritysten ja järjestöjen välillä. Tämän jälkeen tarkastellaan yritysyhteistyön tarkoitusta sekä sen tuomia eri hyötyjä ja haittoja.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisella menetelmällä. Aineistokeruumenetelminä toimivat teemahaastattelu ja puolistrukturoitu haastattelu. Haastattelut toteutettiin yritysten ja järjestön edustajien kanssa. Heillä oli paras tietämys ja kokemus yhteistyöstä järjestöjen ja yritysten välillä. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja, jotka pidettiin etäyhteyden kautta. Haastatteluja oli yhteensä kuusi kappaletta, joista neljä oli järjestöjä, joiden toiminta keskittyy nuoriin ja heidän mielenterveyteensä. Loput kaksi haastattelua pidettiin pk-yrityksille,
jotka toimivat molemmat eri toimialoilla.
Teemahaastattelua käytin yritysten haastattelemiseen, koska halusin saada laajempia vastauksia aiheeseen liittyen. Puolistrukturoitua haastattelua käytin järjestöjen haastattelemiseen, sillä halusin käyttää heille samoja kysymyksiä hyvien käytäntöjen löytämiseksi.
Tutkimustuloksissa kyettiin havainnoimaan, miten yhteistyötä voitaisiin edistää sujuvammaksi. Näiden tulosten ja tietoperustan perusteella luotiin hyviä käytäntöjä edistämään yhteistyön aloittamisen sujuvuutta. Lopputuloksena ovat helposti omaksuttavat hyvät käytännöt, joita toimeksiantaja voi käyttää luodessaan toimintaa palvelevia käytäntöjä yhteistyön sujuvuuden edesauttamisessa.
Järjestöillä on tarjota paljon osaamista, joista yritykset hyötyvät. Yrityksillä on myös olemassa osaamista, jota he tarjoavat järjestöille. Yhteistyötä on tehty useissa yrityksissä sekä järjestöissä, mutta yritykset ja järjestöt kaipaavat enemmän tietoa sekä kokemusta yhteistyöstä. Yhteistyöhalukkuus on lisääntynyt paljon yrityksissä kuin myös järjestöissä. Tuloksena voidaan todeta, että yhteistyöstä pitää saada lisätä tietoa järjestöille ja yrityksille, jolloin myös ennakkoluulot yhteistyötä kohtaan vähentyisivät ja näin myös yhteistyön ylläpidosta voidaan lisätä tietoa järjestöjen ja yritysten edustajille.
Tietoperustassa määriteltiin yritysvastuu ja siihen liittyviä käsitteitä sekä esiteltiin eri yhteistyön muotoja yritysten ja järjestöjen välillä. Tämän jälkeen tarkastellaan yritysyhteistyön tarkoitusta sekä sen tuomia eri hyötyjä ja haittoja.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisella menetelmällä. Aineistokeruumenetelminä toimivat teemahaastattelu ja puolistrukturoitu haastattelu. Haastattelut toteutettiin yritysten ja järjestön edustajien kanssa. Heillä oli paras tietämys ja kokemus yhteistyöstä järjestöjen ja yritysten välillä. Haastattelut olivat yksilöhaastatteluja, jotka pidettiin etäyhteyden kautta. Haastatteluja oli yhteensä kuusi kappaletta, joista neljä oli järjestöjä, joiden toiminta keskittyy nuoriin ja heidän mielenterveyteensä. Loput kaksi haastattelua pidettiin pk-yrityksille,
jotka toimivat molemmat eri toimialoilla.
Teemahaastattelua käytin yritysten haastattelemiseen, koska halusin saada laajempia vastauksia aiheeseen liittyen. Puolistrukturoitua haastattelua käytin järjestöjen haastattelemiseen, sillä halusin käyttää heille samoja kysymyksiä hyvien käytäntöjen löytämiseksi.
Tutkimustuloksissa kyettiin havainnoimaan, miten yhteistyötä voitaisiin edistää sujuvammaksi. Näiden tulosten ja tietoperustan perusteella luotiin hyviä käytäntöjä edistämään yhteistyön aloittamisen sujuvuutta. Lopputuloksena ovat helposti omaksuttavat hyvät käytännöt, joita toimeksiantaja voi käyttää luodessaan toimintaa palvelevia käytäntöjä yhteistyön sujuvuuden edesauttamisessa.
Järjestöillä on tarjota paljon osaamista, joista yritykset hyötyvät. Yrityksillä on myös olemassa osaamista, jota he tarjoavat järjestöille. Yhteistyötä on tehty useissa yrityksissä sekä järjestöissä, mutta yritykset ja järjestöt kaipaavat enemmän tietoa sekä kokemusta yhteistyöstä. Yhteistyöhalukkuus on lisääntynyt paljon yrityksissä kuin myös järjestöissä. Tuloksena voidaan todeta, että yhteistyöstä pitää saada lisätä tietoa järjestöille ja yrityksille, jolloin myös ennakkoluulot yhteistyötä kohtaan vähentyisivät ja näin myös yhteistyön ylläpidosta voidaan lisätä tietoa järjestöjen ja yritysten edustajille.