Tutkimus asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotin tukihenkilöiden tunnekokemuksista
Koskenpuro, Satu; Surakka, Sanna-Liisa (2022)
Koskenpuro, Satu
Surakka, Sanna-Liisa
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214632
Tiivistelmä
Apotti-tukihenkilöiden tehtävä on olla tukena uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönotossa. Tukihenkilöitä on yhteensä noin 5500 Apottia käyttävissä organisaatioissa. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa Apotti-tukihenkilöiden kokemista tunteista. Saatujen tulosten avulla voidaan tukihenkilötoimintaa kehittää niin, että se huomioisi paremmin toiminnan herättämät tunteet ja loisi tietoisemmin positiivista tunneilmastoa.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena (N=1211). Tutkimuksen aineisto kerätiin joulukuun 2021 aikana yhteistyössä Oy Apotti Ab Asiakkuuksienhallinta yksikön kanssa. Tutkimuksessa vastaajilta kysyttiin strukturoitujen kysymysten avulla tunnekokemuksia Apotti-tukihenkilönä toimisesta, työyhteisön tuesta ja lähiesihenkilöltä saadusta tuesta. Tunteita mitattiin Geneva Emotion Wheel-tunnepyörän avulla. Aineisto analysoitiin tunnuslukujen ja ristiintaulukoinnin avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella vastaajat kokivat pääsääntöisesti positiivisia tunteita rooliaan kohtaan. Työyhteisön tuki koettiin positiivisemmin kuin lähiesihenkilöltä saatu tuki. Ristiintaulukoinnin osalta tuloksissa näkyi selkeästi se, että erityisesti lähiesihenkilön tuen riittämättömyys aikaansai negatiivisia tunnekokemuksia. Merkityksellistä on kuitenkin se, että negatiivisia tunteita koettiin kolmannes tunnekokemusten osalta. Organisaation ja esihenkilön tuki koettiin merkittäväksi, jotta on voinut tuntea tukihenkilötyötä kohtaan positiivisia tunteita.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena (N=1211). Tutkimuksen aineisto kerätiin joulukuun 2021 aikana yhteistyössä Oy Apotti Ab Asiakkuuksienhallinta yksikön kanssa. Tutkimuksessa vastaajilta kysyttiin strukturoitujen kysymysten avulla tunnekokemuksia Apotti-tukihenkilönä toimisesta, työyhteisön tuesta ja lähiesihenkilöltä saadusta tuesta. Tunteita mitattiin Geneva Emotion Wheel-tunnepyörän avulla. Aineisto analysoitiin tunnuslukujen ja ristiintaulukoinnin avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella vastaajat kokivat pääsääntöisesti positiivisia tunteita rooliaan kohtaan. Työyhteisön tuki koettiin positiivisemmin kuin lähiesihenkilöltä saatu tuki. Ristiintaulukoinnin osalta tuloksissa näkyi selkeästi se, että erityisesti lähiesihenkilön tuen riittämättömyys aikaansai negatiivisia tunnekokemuksia. Merkityksellistä on kuitenkin se, että negatiivisia tunteita koettiin kolmannes tunnekokemusten osalta. Organisaation ja esihenkilön tuki koettiin merkittäväksi, jotta on voinut tuntea tukihenkilötyötä kohtaan positiivisia tunteita.