En hälsofrämjande mobilapplikations funktion vid en hälso-främjande livsstilsförändring – Vad säger användarna?
Södergård, Jenny (2022)
Södergård, Jenny
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113746
Tiivistelmä
Syftet med studien var att utreda vilken funktion en hälsofrämjande applikation har vid en hälsofrämjande livsstilsförändring. Studien ville ge svar på frågorna ” Vilken är hälsofrämjande applikationens huvudsakliga funktion vid hälsofrämjande livsstilsförändring? ” och ” Hur kan hälsovårdare ha nytta av hälsofrämjande applikationer i klientarbetet? ”. Studien gjordes för att kunna få kunskap om hur väl användningen av hälsofrämjande applikationer fungerar när en person står inför en förändring av sina levnadsvanor. Genom att få kunskap om applikationernas funktion kan även hälsovårdspersonal välja ut de situationer när man kan hänvisa en kund till användningen av en hälsofrämjande applikation. Den teoretiska teorin är Dorothea Orems egenvårdsteori. Data till studien samlades in via semistrukturerade intervjuer. Totalt genomfördes sju intervjuer med arbetsföra vuxna. Resultatet från intervjuerna analyserades genom kvalitativ innehållsanalys enligt Lundman & Graneheim (2004).
Resultatet visar att det finns tre huvudsakliga funktioner med de hälsofrämjande applikationerna. En funktion är att användningen av en hälsofrämjande applikation stärker motivationen. Andra funktionen är att en hälsofrämjande applikation bidrar med kunskap för livsstilsförändringen. Den tredje och sista funktionen var att möjligheten att registrera stöder livsstilsförändringen. För att hälsovårdare skall veta när de kan hänvisa klienter till användningen av en hälsofrämjande applikation är det viktigt att veta vilken bakgrund en människa kan ha innan användningen startar. På basen av intervjuerna framkom att det ofta utgår från att man har ett behov av kunskap, önskan om förändring eller att självmonitoreringen upplevs som ett stöd. Ingen av de som blev intervjuade hade aktivt sökt hjälp från hälso- eller sjukvården med anledning av livsstilsförändringen.
Studien visar att hälsofrämjande applikationer kan användas som ett redskap när personer vill genomgå en livsstilsförändring. Det är fortsättningsvis svårt att bevisa deras effekt.
Resultatet visar att det finns tre huvudsakliga funktioner med de hälsofrämjande applikationerna. En funktion är att användningen av en hälsofrämjande applikation stärker motivationen. Andra funktionen är att en hälsofrämjande applikation bidrar med kunskap för livsstilsförändringen. Den tredje och sista funktionen var att möjligheten att registrera stöder livsstilsförändringen. För att hälsovårdare skall veta när de kan hänvisa klienter till användningen av en hälsofrämjande applikation är det viktigt att veta vilken bakgrund en människa kan ha innan användningen startar. På basen av intervjuerna framkom att det ofta utgår från att man har ett behov av kunskap, önskan om förändring eller att självmonitoreringen upplevs som ett stöd. Ingen av de som blev intervjuade hade aktivt sökt hjälp från hälso- eller sjukvården med anledning av livsstilsförändringen.
Studien visar att hälsofrämjande applikationer kan användas som ett redskap när personer vill genomgå en livsstilsförändring. Det är fortsättningsvis svårt att bevisa deras effekt.