Brändin arvot visuaalisessa identiteetissä : case: Valmennnus Gongi
Kaartinen, Kirsi (2022)
Kaartinen, Kirsi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053013100
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, vastaako Valmennus Gongin brändi-imago tavoiteltua mielikuvaa. Työssä keskityttiin tutkimaanerityisesti visuaalista ilmettä. Yritys on hiljattain kirkastanut brändin ydintä, mutta visuaalinen ilme on pysynyt muuttumattomana. Yrityksellä ei ole visuaalista ohjeistusta, mutta johdonmukainen visuaalinen ilme on olemassa.
Opinnäytetyö on otteeltaan tutkimuksellinen ja se koostuu teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään brändiä ja brändin visuaalista identiteettiä. Visuaalista ilmettä käsitellään myös brändin arvojen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kysely julkaistiin yrityksen omissa sosiaalisen median kanavissa ja uutiskirjeessä. Vastauksia tuli vain 15, joten selviä johtopäätöksiä ei voitu vetää. Vastauksissa korostui yrittäjän positiivinen henkilöbrändi.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että yrityksen brändi-imago koettiin osittain kuten yritys oli tarkoittanut. Brändiin liitettiin mielikuvia kuten aito, ammattimainen, helposti lähestyttävä, hyväntuulinen ja rohkea. Ulkoasua koskevat kysymykset jakautuivat avoimissa vastauksissa. Ilmettä kuvattiin sekä iloiseksi että synkäksi sekä feminiiniseksi ja maskuliiniseksi.
Yrityksen arvoihin peilaten aitous ja rohkeus näkyivät vastaajille, mutta avoimuus oli toivottua heikompi. Mukautumiskyvyn osalta tulokset olivat ristiriitaiset. Tutkimuksen avulla yritys sai tietoa siitä, millaisia ominaisuuksia kohderyhmä arvostaa valmennusalan yrityksessä. Tuloksien avulla yritys sai pohdittavaa viestinnän kehittämiseksi.
Opinnäytetyö on otteeltaan tutkimuksellinen ja se koostuu teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään brändiä ja brändin visuaalista identiteettiä. Visuaalista ilmettä käsitellään myös brändin arvojen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Kysely julkaistiin yrityksen omissa sosiaalisen median kanavissa ja uutiskirjeessä. Vastauksia tuli vain 15, joten selviä johtopäätöksiä ei voitu vetää. Vastauksissa korostui yrittäjän positiivinen henkilöbrändi.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että yrityksen brändi-imago koettiin osittain kuten yritys oli tarkoittanut. Brändiin liitettiin mielikuvia kuten aito, ammattimainen, helposti lähestyttävä, hyväntuulinen ja rohkea. Ulkoasua koskevat kysymykset jakautuivat avoimissa vastauksissa. Ilmettä kuvattiin sekä iloiseksi että synkäksi sekä feminiiniseksi ja maskuliiniseksi.
Yrityksen arvoihin peilaten aitous ja rohkeus näkyivät vastaajille, mutta avoimuus oli toivottua heikompi. Mukautumiskyvyn osalta tulokset olivat ristiriitaiset. Tutkimuksen avulla yritys sai tietoa siitä, millaisia ominaisuuksia kohderyhmä arvostaa valmennusalan yrityksessä. Tuloksien avulla yritys sai pohdittavaa viestinnän kehittämiseksi.