Hungry for Finland! Ruokamatkailukilpailu 2021 - myynnissä olevien tuotteiden analysointia
Tomi, Berglund (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tomi, Berglund
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712592
Tiivistelmä
Ruokamatkailu on matkailua, jossa ruoka on yksi suuri motivoiva tekijä matkaa valittaessa. Matkalla voidaan vierailla ruokatuottajien tai myyjien kohteissa, gastronomisissa festivaaleissa, ruokatapahtumissa, maatilatoreilla tai muissa ruokaan liittyvissä matkailukohteissa. Ruokamatkailu on viime vuosina tullut erittäin suosituksi ja sen suosio on myös huomattu. Työn toimeksiantaja on Hungry for Finland -ruokamatkailuhanke. Hungry for Finland on Haaga- Helia amk:n hanke, joka tekee yhteistyötä mm. Visit Finlandin kanssa valtakunnallisen ruokamatkailun kehittämiseksi Suomessa. Opinnäytetyö toteutettiin tammi-toukokuun välisennä aikana 2022. Tutkimuksen pääongelmana on, millaisia myynnissä olevia ruokamatkailutuotteita Suomessa on ruokamatkailukilpailun 2021 perusteella. Opinnäytetyön alaongelmat ovat seuraavat: Mitkä ovat suomalaisten ruokamatkailutuotteiden vahvuudet? Millaisille asiakkaille tuotteet ovat suunnattu? Miten kilpailuun osallistuneet kuvaavat tuotteitaan? Miten tuotteet sopivat Suomen ruokamatkailustrategiaan 2020-2028 linjauksiin? Tavoitteena on saada parempi ymmärrys vuoden 2021 myynnissä olleista ruokamatkailutuotteista. Opinnäytetyön aihe valikoitui tekijän omasta kiinnostuksesta ruokamatkailuun. Tutkimuksen tietoperustassa käsitellään ruokamatkailua, ruokamatkailun historiaa ja asiakaskuntaa. Ruokamatkailijat ovat avoimia uusille kokemuksille ja ovat usein halukkaita oppimaan lisää. Työssä perehdytään myös Suomen ruokamatkailustrategiaan, sekä Hungry for Finland -ruokamatkailuhankkeeseen. Tutkimustulosten mukaan Suomessa on monipuolinen valikoima ruokamatkailutuotteita, jotka ovat sijoittuneet ympäri Suomea maantieteellisesti. Suomen ruokamatkailustrategian yksi pääviesteistä ”Taste of place” on tällä hetkellä hyvin edustettu kilpailuun 2021 osallistuneissa, myytävissä ruokamatkailutuotteissa. Raaka-aineiden alkuperän tunteminen sekä suomalainen ja paikallinen elämäntapa ja ruokakulttuuri ovat tärkeimmät vastuullisuuden tekijät. Paikallisuus, lähiruoka ja autenttisuus, tarinat, yhteistyö alueen muiden toimijoiden kanssa sekä ruoan hyvä maku ovat suomalaisten ruokamatkailutuotteiden vahvuuksia. Monet tuotteista sitoutuvat sijaintiinsa- paikallisuus todella näkyy. Suomen ruokamatkailua kannattaa kehittää kohti monipuolisempi tarjontaa ruokamatkailustrategian kolmen tuoteteeman osalta. Vastuullisuus henkilöstöjohtamisessa ja työhyvinvoinnissa tulee huomioida painokkaammin. Jatkotutkimusehdotuksena on samalla aineistolla tehty erityisesti ruokamatkailukilpailun tuotteiden markkinointiin keskittyvä tutkimus.