Tunnetaidot – työelämän arvokkaat metataidot : tunnetaitojen valmennuksen vaikuttavuus
Mononen, Anni (2022)
Mononen, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052712551
Tiivistelmä
Organisaatiot ovat alkaneet ymmärtämään, että tunteilla on merkitystä työelämässä. Nykytiede on todistanut, että tunteet ovat merkittävässä roolissa kaikessa toiminnassa ja siten vaikuttavat myös toimintaamme jatkuvasti.
Tämä tutkimus käsittelee tunnetaitojen merkitystä työntekijöiden metataitona. Tutkimuksessa selvitettiin kirjallisuuden avulla tunnetaitoja kokonaisvaltaisesti, alkaen mikä tunne on ja miten yksilö voi kehittää tunnetaitojaan. Teoriapohjan jälkeen tarkastellaan tunnetaitojen valmennuksen merkitystä ja siitä seuraavia vaikutuksia sekä vaikuttavuutta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmä toimi kyselytutkimus sekä teemahaastatteluun perustuneet ryhmähaastattelut.
Tutkimustuloksissa todettiin, että valmennus oli auttanut yksilöiden omien tunteiden havainnointia, tunnistamista ja käsittelyä. Myös toisten ihmisten tunteiden tunnistamiseen oli löydetty työkaluja ja menetelmiä. Näiden taitojen seurauksena tutkimuksessa todettiin positiivisia muutoksia luottamuksessa ja yhteistyössä, yksilön hyvinvoinnissa sekä haastavissa tilanteissa toimimisessa sekä haastavien tilanteiden ratkeamisessa.
Voitiin siis todeta, että tutkimukseen osallistujat kokivat tunnetaidoilla olevan merkitystä ja vaikuttavuutta ihmisten välisissä vuorovaikutussuhteissa.
Tämä tutkimus käsittelee tunnetaitojen merkitystä työntekijöiden metataitona. Tutkimuksessa selvitettiin kirjallisuuden avulla tunnetaitoja kokonaisvaltaisesti, alkaen mikä tunne on ja miten yksilö voi kehittää tunnetaitojaan. Teoriapohjan jälkeen tarkastellaan tunnetaitojen valmennuksen merkitystä ja siitä seuraavia vaikutuksia sekä vaikuttavuutta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmä toimi kyselytutkimus sekä teemahaastatteluun perustuneet ryhmähaastattelut.
Tutkimustuloksissa todettiin, että valmennus oli auttanut yksilöiden omien tunteiden havainnointia, tunnistamista ja käsittelyä. Myös toisten ihmisten tunteiden tunnistamiseen oli löydetty työkaluja ja menetelmiä. Näiden taitojen seurauksena tutkimuksessa todettiin positiivisia muutoksia luottamuksessa ja yhteistyössä, yksilön hyvinvoinnissa sekä haastavissa tilanteissa toimimisessa sekä haastavien tilanteiden ratkeamisessa.
Voitiin siis todeta, että tutkimukseen osallistujat kokivat tunnetaidoilla olevan merkitystä ja vaikuttavuutta ihmisten välisissä vuorovaikutussuhteissa.