Kehitysvammaisten aikuisten kokemuksia seksuaalikasvatuksesta
Pellinen, Tiia; Torvinen, Mikko (2022)
Pellinen, Tiia
Torvinen, Mikko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511934
Tiivistelmä
Tämän tutkimuslähtöisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kehitysvammaisten aikuisten yleisiä kokemuksia ja merkityksiä seksuaalikasvatuksesta. Tutkimuksen tavoitteena oli vaikuttaa vammaistyössä ja sen ulkopuolella korostamalla avoimuutta, lisäämällä informaatiota ja edistämällä yhdenvertaisuutta kehitysvammaisten seksuaalikasvatusta ja seksuaalisuutta kohtaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui neljä kehitysvammaista aikuista eri puolilta Suomea. Osallistujien tavoittamisessa auttoi Kehitysvammaisten Tukiliitto ry. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitua teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset rakentuivat neljästä pääluokasta. Pääluokat sisälsivät keskustelua seksuaalikasvatuksesta, ajatuksia ihmissuhteista ja avoimuudesta, kokemuksia seksuaaliväkivallasta sekä näkemyksiä yhteiskunnan ja uskonnon merkityksistä.
Tuloksista voidaan päätellä, että kehitysvammaisten seksuaalikasvatukseen liitetään monipuolinen kokemusten ja merkitysten välinen kirjo. Tämän vuoksi kehitysvammaisten seksuaalikasvatus tarvitsee tuekseen kokonaisvaltaista ja yksilöllistä kasvatusotetta. Näiden osa-alueiden puuttuessa seksuaalikasvatus voi jäädä vaillinaiseksi tai olemattomaksi. Vaillinaisen seksuaalikasvatuksen merkitykset näkyivät osallistujien seksuaalikasvatuskokemuksissa merkittävästi, etenkin tiedon puutteena. Tulosten mukaan positiivisia seksuaalikasvatuskokemuksia voidaan edistää parhaiten jakamalla ajatuksia, kokemuksia ja merkityksiä ihmiseltä ihmiselle. The purpose of this research-oriented thesis was to investigate the general experiences and meanings of adults with intellectual disabilities about sexual education. The aim of the thesis was to influence the work with people with intellectual disabilities inside and outside by emphasizing transparency, increasing information and promoting equality in the sexual education and sexuality of people with intellectual disabilities.
The thesis was carried out as qualitative research. Four adults with intellectual disabilities from different parts of Finland participated in the study. Kehitysvammaisten Tukiliitto ry (the Finnish association for the people with intellectual disabilities) helped to reach the participants. The research material was collected using a semi-structured theme interview method. The interview material was analyzed by data-driven content analysis.
The research results were constructed from four main categories. The main categories included discussions on sexual education, thoughts on relationships and openness, experiences of sexual violence, and views on the meanings of society and religion.
The results suggest that sexual education for the intellectually disabled people is associated with a diverse spectrum of experiences and meanings. Therefore, the sexual education of the intellectually disabled people needs a holistic and individual educational approach to support it. In the absence of these elements, sexual education may be incomplete or non-existent. The importance of incomplete sexual education was significantly reflected in the participants sexual education ’experiences, especially as a lack of knowledge. The results also suggest that positive sexual education experiences can best be promoted by sharing ideas, experiences, and meanings from person to person.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui neljä kehitysvammaista aikuista eri puolilta Suomea. Osallistujien tavoittamisessa auttoi Kehitysvammaisten Tukiliitto ry. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitua teemahaastattelumenetelmää käyttäen. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset rakentuivat neljästä pääluokasta. Pääluokat sisälsivät keskustelua seksuaalikasvatuksesta, ajatuksia ihmissuhteista ja avoimuudesta, kokemuksia seksuaaliväkivallasta sekä näkemyksiä yhteiskunnan ja uskonnon merkityksistä.
Tuloksista voidaan päätellä, että kehitysvammaisten seksuaalikasvatukseen liitetään monipuolinen kokemusten ja merkitysten välinen kirjo. Tämän vuoksi kehitysvammaisten seksuaalikasvatus tarvitsee tuekseen kokonaisvaltaista ja yksilöllistä kasvatusotetta. Näiden osa-alueiden puuttuessa seksuaalikasvatus voi jäädä vaillinaiseksi tai olemattomaksi. Vaillinaisen seksuaalikasvatuksen merkitykset näkyivät osallistujien seksuaalikasvatuskokemuksissa merkittävästi, etenkin tiedon puutteena. Tulosten mukaan positiivisia seksuaalikasvatuskokemuksia voidaan edistää parhaiten jakamalla ajatuksia, kokemuksia ja merkityksiä ihmiseltä ihmiselle.
The thesis was carried out as qualitative research. Four adults with intellectual disabilities from different parts of Finland participated in the study. Kehitysvammaisten Tukiliitto ry (the Finnish association for the people with intellectual disabilities) helped to reach the participants. The research material was collected using a semi-structured theme interview method. The interview material was analyzed by data-driven content analysis.
The research results were constructed from four main categories. The main categories included discussions on sexual education, thoughts on relationships and openness, experiences of sexual violence, and views on the meanings of society and religion.
The results suggest that sexual education for the intellectually disabled people is associated with a diverse spectrum of experiences and meanings. Therefore, the sexual education of the intellectually disabled people needs a holistic and individual educational approach to support it. In the absence of these elements, sexual education may be incomplete or non-existent. The importance of incomplete sexual education was significantly reflected in the participants sexual education ’experiences, especially as a lack of knowledge. The results also suggest that positive sexual education experiences can best be promoted by sharing ideas, experiences, and meanings from person to person.