Ensihoidon toimijoiden arvioita HEMS-kohtaamispaikoista – Delphi tutkimus
Hytönen, Simo (2022)
Hytönen, Simo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052511852
Tiivistelmä
HEMS on kansainvälisesti käytetty lyhenne englanninkielisistä sanoista Helicopter Emergency Medical Service, joka tarkoittaa lääkärihelikopteritoimintaa ensihoidon äkillisissä ja henkeä uhkaavissa tilanteissa. Nopea reagointikyky ja helikopterin laaja toimintasäde turvaavat kansalaisten tasa-arvoisen aseman ensihoitolääkäripalvelujen saajina. HEMS on kiinteä osa korkealaatuista ensihoitopalvelua ja sillä on merkittävä rooli nopean hoidon saavutettavuudessa erityisesti haja-asutusalueilla sekä vaikeassa maastossa.
Kohtaamispaikalla tarkoitetaan ennalta sovittua paikkaa, johon helikopteri voi turvallisesti laskeutua ja potilasta kuljettava ambulanssi voi tuoda potilaan. Näiden kohtaamispaikkojen tarkoituksena on nopeuttaa potilaan hoitoon pääsyä, lyhentää hoidon aloituksen viivettä ja toisaalta antaa etäisyyksistä sekä aikaviiveistä luotettavaa kuvaa, kun arvioidaan nopeinta kuljetustapaa. Kohtaamispaikkojen ennalta tarkastamisen ajatellaan lisäävän lentoturvallisuutta. Jo vuonna 2013 Norjassa tapahtuneen lääkärikopterionnettomuuden tutkijalautakunta suositti raportissaan, että virallisen tahon pitäisi huolehtia HEMS-kohtaamispaikkaverkostosta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Delphi-tutkimusmenetelmän avulla ensihoidon toimijoiden arvioita tulevaisuuden HEMS-kohtaamispaikoista. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda tulevaisuuden HEMS-kohtaamispaikat FinnHEMS 60:n (yksikkötunnus Kuopiossa operoivalle lääkäriyksikölle) toiminta-alueella parantamaan lentoturvallisuutta ja helpottamaan ambulanssien kohtaamista. Tutkimusaineiston keruu toteutettiin kolmella eri tutkimuskierroksella. Ensimmäisellä ja toisella tutkimuskierroksella ensihoidon asiantuntijat (n=30) merkitsivät sopivia HEMS-laskeutumispaikkoja karttasovellukseen. Kolmannella tutkimuskierroksella ensihoidon asiantuntijat (n=8) äänestivät paikkaehdotuksista ryhmäpaneelissa. Ryhmäpaneelissa saatiin myös sovittua yhdessä paikkojen käytön periaatteista.
Tutkimuksen tuloksena muodostettiin FinnHEMS 60 -toiminta-alueelle yhteensä 189 HEMS-kohtaamispaikkaa. Nämä kohtaamispaikat ovat nyt operatiivisessa käytössä. Paikkojen suuren määrän selittää Suomen iäkkäämmän väestön jakautuminen tutkimusalueella. Toinen asiaan vaikuttava syy on mahdollisesti sairaanhoitopiirien rajat, jotka eivät ohjaa potilasvirtaa optimaaliseen logistiseen lopputulokseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta kohtaamispaikkojen olevan tarpeellisia lentoturvallisuutta parantavana tekijänä ja nopeuttavan potilaan hoitoon pääsyä tietyillä alueilla. HEMS-kohtaamispaikkoja tulee olla riittävä määrä toiminta-alueella, jotta edellä mainittuihin tavoitteisiin päästäisiin. Jatkotutkimuksia ajatellen, keskiöön pitäisi nostaa ambulanssien ja lääkärihelikoptereiden toiminta-ajat ensihoitotehtävillä. Tämän kaltaisen tiedon kerääminen, analysoiminen ja hahmottaminen auttaisi ensihoidon logistista suunnittelua, johon Suomessa ei ole aikaisemmin kiinnitetty tarpeeksi huomiota, eikä näyttöön perustuvaa tietoa ole saatavilla. Nykyinen alueellinen ensihoidon järjestämismalli ei tue tarpeeksi päätöksentekoa tai tuota tarpeeksi sellaista logistista tietoa, joka ohjaisi systemaattisesti potilaat oikeaan hoitopaikkaan. HEMS is an internationally used abbreviation for Helicopter Emergency Medical Services, which refers to medical helicopter operations in emergency and life-threatening emergency situations. The rapid response capability and the wide operating range of the helicopter ensure the equal status of the citizens as recipients of emergency medical services. In view of this, HEMS is an integral part of a high-quality emergency medical services and plays a significant role in the availability of prompt care, especially in sparsely populated areas and difficult terrain.
A rendezvous point is a pre-arranged place where a helicopter can safely land and an ambulance carrying a patient can bring the patient. The primary purpose of these rendezvous points is to speed up the patient's access to treatment, to reduce the delay in starting treatment and, on the other hand, to provide a reliable picture of distances and time delays when assessing the fastest mode of transport. Pre-screening of rendezvous points is expected to increase flight safety. Importantly, as early as 2013, a panel of investigators for a medical helicopter accident in Norway recommended that an official body should take care of the HEMS meeting place network.
The purpose of the study was to apply the Delphi research method to explicate the assessments of emergency medical service providers about future HEMS rendezvous points. The aim of the study was to create future HEMS rendezvous points in the area of operation of FinnHEMS 60 (a unit code for a medical unit operating in Kuopio) to improve flight safety and facilitate ambulance encounters. The collection of research material was carried out in three different research rounds. In the first and second round of studies, emergency care experts (n = 30) marked the appropriate HEMS landing sites for the mapping application. Following this, in the third round of research, emergency care experts (n = 8) voted for place proposals in a group panel. Moreover, the group panel also agreed on the principles of use of the rendezvous points.
As a result of the study, a total of 189 HEMS rendezvous points were established in the FINNHEMS 60 operating area. These rendezvous points are now in operational use. The large number of rendezvous points are explained by the distribution of Finland's older population in the study area. Another contributing reason is the boundaries of hospital districts that do not steer the flow of patients to an optimal logistical outcome.
In conclusion, rendezvous points are necessary to improve flight safety and to speed up patient access in certain areas. Thus, there must be a sufficient number of HEMS rendezvous points in the area of operation to achieve the above objectives.
For further research, the focus should be placed on the operating hours of ambulances and medical helicopters on emergency medical service missions. Collecting, analyzing and perceiving such information would facilitate the logistical planning of first aid, to which not enough attention has been paid in the past in Finland, and evidence-based information is not available. As indicated by the findings, the current regional model for organizing emergency medical services does not support enough decision-making or produce enough logistical information to systematically direct patients to the optimal place of care.
Kohtaamispaikalla tarkoitetaan ennalta sovittua paikkaa, johon helikopteri voi turvallisesti laskeutua ja potilasta kuljettava ambulanssi voi tuoda potilaan. Näiden kohtaamispaikkojen tarkoituksena on nopeuttaa potilaan hoitoon pääsyä, lyhentää hoidon aloituksen viivettä ja toisaalta antaa etäisyyksistä sekä aikaviiveistä luotettavaa kuvaa, kun arvioidaan nopeinta kuljetustapaa. Kohtaamispaikkojen ennalta tarkastamisen ajatellaan lisäävän lentoturvallisuutta. Jo vuonna 2013 Norjassa tapahtuneen lääkärikopterionnettomuuden tutkijalautakunta suositti raportissaan, että virallisen tahon pitäisi huolehtia HEMS-kohtaamispaikkaverkostosta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Delphi-tutkimusmenetelmän avulla ensihoidon toimijoiden arvioita tulevaisuuden HEMS-kohtaamispaikoista. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda tulevaisuuden HEMS-kohtaamispaikat FinnHEMS 60:n (yksikkötunnus Kuopiossa operoivalle lääkäriyksikölle) toiminta-alueella parantamaan lentoturvallisuutta ja helpottamaan ambulanssien kohtaamista. Tutkimusaineiston keruu toteutettiin kolmella eri tutkimuskierroksella. Ensimmäisellä ja toisella tutkimuskierroksella ensihoidon asiantuntijat (n=30) merkitsivät sopivia HEMS-laskeutumispaikkoja karttasovellukseen. Kolmannella tutkimuskierroksella ensihoidon asiantuntijat (n=8) äänestivät paikkaehdotuksista ryhmäpaneelissa. Ryhmäpaneelissa saatiin myös sovittua yhdessä paikkojen käytön periaatteista.
Tutkimuksen tuloksena muodostettiin FinnHEMS 60 -toiminta-alueelle yhteensä 189 HEMS-kohtaamispaikkaa. Nämä kohtaamispaikat ovat nyt operatiivisessa käytössä. Paikkojen suuren määrän selittää Suomen iäkkäämmän väestön jakautuminen tutkimusalueella. Toinen asiaan vaikuttava syy on mahdollisesti sairaanhoitopiirien rajat, jotka eivät ohjaa potilasvirtaa optimaaliseen logistiseen lopputulokseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta kohtaamispaikkojen olevan tarpeellisia lentoturvallisuutta parantavana tekijänä ja nopeuttavan potilaan hoitoon pääsyä tietyillä alueilla. HEMS-kohtaamispaikkoja tulee olla riittävä määrä toiminta-alueella, jotta edellä mainittuihin tavoitteisiin päästäisiin. Jatkotutkimuksia ajatellen, keskiöön pitäisi nostaa ambulanssien ja lääkärihelikoptereiden toiminta-ajat ensihoitotehtävillä. Tämän kaltaisen tiedon kerääminen, analysoiminen ja hahmottaminen auttaisi ensihoidon logistista suunnittelua, johon Suomessa ei ole aikaisemmin kiinnitetty tarpeeksi huomiota, eikä näyttöön perustuvaa tietoa ole saatavilla. Nykyinen alueellinen ensihoidon järjestämismalli ei tue tarpeeksi päätöksentekoa tai tuota tarpeeksi sellaista logistista tietoa, joka ohjaisi systemaattisesti potilaat oikeaan hoitopaikkaan.
A rendezvous point is a pre-arranged place where a helicopter can safely land and an ambulance carrying a patient can bring the patient. The primary purpose of these rendezvous points is to speed up the patient's access to treatment, to reduce the delay in starting treatment and, on the other hand, to provide a reliable picture of distances and time delays when assessing the fastest mode of transport. Pre-screening of rendezvous points is expected to increase flight safety. Importantly, as early as 2013, a panel of investigators for a medical helicopter accident in Norway recommended that an official body should take care of the HEMS meeting place network.
The purpose of the study was to apply the Delphi research method to explicate the assessments of emergency medical service providers about future HEMS rendezvous points. The aim of the study was to create future HEMS rendezvous points in the area of operation of FinnHEMS 60 (a unit code for a medical unit operating in Kuopio) to improve flight safety and facilitate ambulance encounters. The collection of research material was carried out in three different research rounds. In the first and second round of studies, emergency care experts (n = 30) marked the appropriate HEMS landing sites for the mapping application. Following this, in the third round of research, emergency care experts (n = 8) voted for place proposals in a group panel. Moreover, the group panel also agreed on the principles of use of the rendezvous points.
As a result of the study, a total of 189 HEMS rendezvous points were established in the FINNHEMS 60 operating area. These rendezvous points are now in operational use. The large number of rendezvous points are explained by the distribution of Finland's older population in the study area. Another contributing reason is the boundaries of hospital districts that do not steer the flow of patients to an optimal logistical outcome.
In conclusion, rendezvous points are necessary to improve flight safety and to speed up patient access in certain areas. Thus, there must be a sufficient number of HEMS rendezvous points in the area of operation to achieve the above objectives.
For further research, the focus should be placed on the operating hours of ambulances and medical helicopters on emergency medical service missions. Collecting, analyzing and perceiving such information would facilitate the logistical planning of first aid, to which not enough attention has been paid in the past in Finland, and evidence-based information is not available. As indicated by the findings, the current regional model for organizing emergency medical services does not support enough decision-making or produce enough logistical information to systematically direct patients to the optimal place of care.