Jätteen synnyn ehkäisy -peli : Seppo-pelillisyysalustalla
Kesti, Melissa (2022)
Kesti, Melissa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051910503
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Ekokumppanit Oy:n toimesta Pirkanmaan Jätehuolto Oy:lle. Työn tarkoituksena oli kehittää jätteen synnyn ehkäisyyn liittyvä peli Seppo-pelillisyysalustalle. Pelin tarkoituksena on vaikuttaa kuluttajan ajattelutapoihin ja sitä kautta ympäristövastuulliseen käyttäytymiseen. Tavoitteena on auttaa ymmärtämään, miksi jätteen syntymistä kannattaa ehkäistä, ja antaa kuluttajalle käytännön vinkkejä omaan arkeen. Opinnäytetyöhön kuului lisäksi pelin pilotointi ja palautteen kerääminen kahdelta pilotointiryhmältä.
Teoriaosuudessa käsitellään kotitalouden yleisimpiä käyttötavaroita sekä niiden ympäristövaikutuksia. Lisäksi teoriassa käsitellään sitä, kuinka kotitalouksissa voidaan pidentää tavaroiden käyttöikää eri tavoin sekä kuluttaa kestävästi.
Työ toteutettiin Seppo-pelillisyysalustalla, jolla on mahdollista luoda pääasiassa opetus- ja koulutuskäyttöön tarkoitettuja pelejä. Peli rakennettiin opinnäytetyön teorian pohjalta. Peliin syntyi lopulta 15 tehtävää liittyen kotitalouden käyttötavaroiden kestävään kuluttamiseen.
Lopputuloksena syntyi toimeksiantajan toiveiden mukainen opettavainen peli, joka sisältää kattavasti informaatiota. Pelin pilotointiin ja palautteenantoon osallistui kohtuullinen määrä vastaajia ja palaute oli pääosin positiivista ja rakentavaa. Peli sai kokonaisuudessaan hyvän vastaanoton. Pilotoinnin perusteella peliä kehitetään paremmaksi. Pelin jatkopilotointi ja vielä kattavamman palautteen saaminen auttaisi kehittämään peliä yhä hyödyllisemmäksi.
Teoriaosuudessa käsitellään kotitalouden yleisimpiä käyttötavaroita sekä niiden ympäristövaikutuksia. Lisäksi teoriassa käsitellään sitä, kuinka kotitalouksissa voidaan pidentää tavaroiden käyttöikää eri tavoin sekä kuluttaa kestävästi.
Työ toteutettiin Seppo-pelillisyysalustalla, jolla on mahdollista luoda pääasiassa opetus- ja koulutuskäyttöön tarkoitettuja pelejä. Peli rakennettiin opinnäytetyön teorian pohjalta. Peliin syntyi lopulta 15 tehtävää liittyen kotitalouden käyttötavaroiden kestävään kuluttamiseen.
Lopputuloksena syntyi toimeksiantajan toiveiden mukainen opettavainen peli, joka sisältää kattavasti informaatiota. Pelin pilotointiin ja palautteenantoon osallistui kohtuullinen määrä vastaajia ja palaute oli pääosin positiivista ja rakentavaa. Peli sai kokonaisuudessaan hyvän vastaanoton. Pilotoinnin perusteella peliä kehitetään paremmaksi. Pelin jatkopilotointi ja vielä kattavamman palautteen saaminen auttaisi kehittämään peliä yhä hyödyllisemmäksi.